- Nora
ada masa t jawab ye atau leh gak share soalan pd ilmuwan yg angah kenal sbb acu tak jumpa hujahan ttg pendefinisian nafkah batin, acu jmpa ulama mazhab tak membahagikan nafkah kepada zahir or batin, sebaliknya penekanan kepada nafkah ditumpukan pada keperluan seperti tempat tggl, makan minum, dan pakaian,
malahan sukatan utk nafkah tu sndri hanya mengikut adat dan kemampuan suami, jadi bagaimana jika ukuran tersebut disabitkan pada nafkah batin,dari mana wujudnya pembahagian sedemikian? and atas alasan apa ia dibahagikan?sejauhmana ia diberi pendefinisian?maaf ye..acu juz nak tau, sbb pak cik google pun xdapat bagi jawapan yg acu nak, dlm rujukan yg sedia ada hnya ditakrifkan ttg nafkah scra umum dan pendefinisian tersebut hanya menekankan pada sudut nafkah zahirbagi acu isu nafkah adalah isu besar yg sering dan mudah diabaikan oleh suami kerana ia tidak ditetapkan secara langsung, biasanya ia disabitkan berdasarkan tempoh pelanggaran,utk pengetahuan angah, dalam seksyen 53 enakmen undang-undang keluarga islam selangor ada menyatakan secara langsung ttg nafkah batin, ia dimasukkan dalam kurungan yang sekaligus menyatakan pengkhususan maksud klausa, jadi ia menunjukkan keutamaan nafkah batin diberi perhatianwalaupun demikian, ia tidak ditafsirkan dalam enakmen, tambahan plak acu tak jumpa ttg pandangan ulama, pada pndapat acu..takkan istilah sepenting tu tiada penekanan dalam penerangan oleh ulama,maaf ayat skema..senang nak sampaikan maksud..hehe..jawab bla free ye, you're my lecturer..hahaha leh kan?
Ha ok..angah jwb..setiap ulama ade pndpt n hujah msg2..xkire la die ulama kabir atau ulama soghir..tp yg pstinya dlm penekanan isu nfkah mmg tidak dibahaskan tp ia sbnarnyer di dalam lingkungan penyediaan smasa kite akd nikah..ha dlm ktb kifayatul akhyar ade dibahaskn ttg isu nfkah..nafkah ade dibahagikn kpda 2..nfkah zahir n batin..zahir ialah sediakan tmpat tggl,mknn n pkaian,nfkah btin plkmmberikan layanan yg bek kepada si isteri shingga si isteri mmpu bhgia di smping suami tcnta..ok..dlm isu ni,nfkah btin lbih ditumpukan kerana keretakan ssbuah isu keluarga adlah terletak pd batiniah seaeorang.jika nfkah zahir diberikan tp tidak batin..mkin ksih syg akn luntur dan sbnarnyer org yg tidak mmberikan nfkah btin adalah org yg bpenyakit..dlm al um jgk ade dinyatakan ttg nfkah tp sgt luas..imam syafie ade bhaskn ttg syarat dlm pnkahan..apabila sudah dberikan nfkah zahir,jgn dilupakan nfkah batin..kerna 2 adlah wjib bg mreka yg halal..adkah mereka tidak mau mencampuri apbila sesudah bernikah???ya mereka akn mncampuri..makanya pembahasan ttg batin adalah sbnar lbih kepada individu..acu tgk pd kontekx k..pd zmn dhulu lbih pntg kpda nfkah zahir krna bpndah rndah..kini xde lg..
N nfkah btin x semestinya ppersetubuhan..ia lbih kpada ksih syg yg wjud di antara suami istri..dan ksh syg 2 akn timbul perasaan syg maka timbullah bibit prcntaan..maka disitula trjadinya hbgn kelamin..Jd mmg ulama kurg bhaskn tp angah bgtau ape yg angah pnh bce..lgpon kitab kt umh laNfkah yg bgus adlah pnyediaan tmpat tggl,mknn n pkaian..slebihnya urusan kamu..ha 2 ad dlm bidayatul mjtahid..
Insyallah..jdkn ia sbgai pngjaran n smpadan..skg ni..klu ikut zmn,org akn pntgkn nfkah zhir n btin..sdgkn dlm nkah khitbah pon..nfkah zhir x wjib tp nfkqh btin wjib skirenyer si istri mau..kerna apa??kerna sifat si istri yg mau ksh syg n belaian seorang insan yg bernaama kekasih yg halal dgn nma len suami..wallahu alam
Lgpon skg ni da bnyak kes ttg pnceraian yg tgi dsbbkn xde puas nfkh btin..istri atau suami bnyk amik mkn luar..ade yg istri x ngku xde kepuasan dlm hak batin..ha 2 pon kne kji jgk..jd cbe tgk btol2 ttg pmbhgian nfkah 2 ye..apkh btin x pntg atau ia ade dselitkn. Dlm nfkh zahir..hihi wat acu mkin pning hahaha
acu setuju yg isu keretakkan rumahtangga sebahasian besarnya disebabkan dalaman atau kurangnya layanan dalam konteks nafkah batin tapi malangnya ia tidak dapat diukur atau dibuktikan melainkan hanya berpaksi kepada tempoh pelanggaran tersebut, walaupun demikian, tempoh pelanggaran bagi nafkah batin jauh lebih lama daripada tempoh yang dihadkan bagi pelanggaran nafkah zahir,
isu nafkah hanya disandarkan pada suami, jadi tiada pemberian nafkah batin mahupun zahir daripada pihak isteri, apa yang ada ialah ketaatan isteri, bagi isteri yang tidak taat akan ia dianggap berlaku nusyuz, sedang nusyuz adalah elemen yang menghalang nafkah daripada suami,
ok acu paham,
apa saja selain daripada keperluan yang didefinisikan dalam pengertian nafkah batin adalah nafkah batin, namun untuk membuat tuntutan atas pelanggaran nafkah batin tidak dibenarkan melainkan ia telah mencapai tempoh yang disepakati iaitu paling kurang setahun jika dalam enakmen undang-undang keluarga di malaysia
ada 4 peruntukkan yang menyatakan tentang pelanggaran nafkah yang membenarkan tuntutan fasakh, 3 daripadanya boleh ditafsirkan pada tuntutan yang turut melibatkan nafkah batin,
jadi, jika suami tidak mmberi nafkah batin seperti yang angah senaraikan contohnya, maka isteri tidak layak membuat tuntutan pada mahkamah kerana ia adalah individu, melainkan jika pelanggaran tersebut menyebabkan darar kepada isteri atau pelanggaran tersebut melampaui tempoh wajar, hal ini kerana keadaan itu dianggap sebagai suami nusyuz dan tidak menjalankan peranan sebagai suami sebagaimana peruntukkan surah nisa' ayat 34, lelaki itu pemimpin kepada wanita,
wanita yang dipimpin bukan hanya membawa ke jalan yang tepat malah juga sebagai pelindung daripada darar atau mudarat pada dirinya, agamanya, maruahnya, keluarganya dan seumpamanya,
betol tak apa yg acu paham?
menjawab soalan angah..
"Lgpon skg ni da bnyak kes ttg pnceraian yg tgi dsbbkn xde puas nfkh btin..istri atau suami bnyk amik mkn luar..ade yg istri x ngku xde kepuasan dlm hak batin..ha 2 pon kne kji jgk..jd cbe tgk btol2 ttg pmbhgian nfkah 2 ye..apkh btin x pntg atau ia ade dselitkn. Dlm nfkh zahir.."
errr..xjawab g haha..jap2x..sian kakak masak sensorang plak
- Today
ha tol gak tu, msti da sebab yg relevan kan ttg tempoh yg nabi s.a.w letakkan, klu iku pndpat ulama' 3haritapi dalam enakmen 3bulan maxklu nafkah batin plak setahun,dalam taklik klu tak salah 4bulan kantu la..sian kan, ermm acu rsa betapa pntgnya pilih suami and betapa pentingny jadi ibubapa yg bijak dan berilmu
Hehe da tumpul rupenyer otak angah ttg serikandi islam ni..kne asah blik ni hahaHa angah phm npe akk kte x stjuAkk pndg teks n kontex tau..
Jd bile acu kaitkan dgn kisah duluan..maka cite skg mmg x kne sbb dlu asiah didera sbb ikut islam..heheYg kwn akk 2 kne dera sbb ad mslh yg len..2 la yg angah phm
0 pendapat:
Post a Comment
syukran kasiran