Sulh dari istilah
syara’ bermaksud suatu aqad yang dengannya tamat sesuatu pertikaian atau suatu
perjanjian yang dimeterai bagi menyelesaikan perselisihan atau pertikaian di
antara pihak-pihak yang beragama Islam.Ulama fiqh pula mentakrifkan Sulh
sebagai satu ikatan perjanjian atau kontrak bersama untuk mencapai kompromi
perdamaian antara dua atau lebih pihak yang berselisih faham atau bertikai.
Sulh telah diperuntukkan dalam Seksyen 99 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah
Syariah (Negeri Selangor) 2003(EUUKI) yang menyebut:-
Pihak-pihak dalam
apa-apa prosiding boleh, pada mana-mana peringkat prosiding itu, mengadakan
sulh bagi menyelesaikan pertikaian mereka mengikut apa-apa kaedah sebagaimana
yang ditetapkan atau, jika tiada kaedah sedemikian, mengikut Hukum Syarak.
Prosedur Sulh termaktub dalam Manual Kerja
Sulh JKSM dan Pekeliling Ketua Hakim MSS 1/2002 (Kod Etika Pegawai Sulh dan
Manual Kerja Sulh MSS), Pekeliling Ketua Hakim MSS 9/2002 (Bidangkuasa Pegawai
Sulh dan Manual Kerja Sulh MSS), Pekeliling Ketua Hakim MSS 9/2002 (Bidangkuasa
Pegawai Sulh (Hakim)), Arahan Amalan JKSM 3/2002 (Pemakaian Sulh), Arahan
Amalan JKSM 7/2002 (Cara menyimpan dan melupuskan catatan pegawai Sulh) dan
Arahan Amalan JKSM 8/2002 (Prosedur Penyerahan Notis Sulh). Prosedur Sulh akan
bermula dari pendaftaran dan akan berakhir sehingga selesai kes tersebut di
Mahkamah.
Prosedur Sulh bermula dengan pendaftaran
kes di Mahkamah dan ini diperuntukkan di bawah Seksyen 61 dan 62 Enakmen Pentadbiran Agama Islam No 1/2003, Seksyen
2(1), 4 dan 45 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor 2003 (EUUKI).
Selepas pendaftaran, Pendaftar akan
menentukan sama ada kes tersebut boleh dirujuk kepada Majlis Sulh atau dibawa
terus ke Mahkamah untuk perbicaraan. Aturan
3 Kaedah-kaedah Tatacara Mal (Sulh) Selangor 2001 menetapkan Pendaftar
bertanggungjawab dalam menentukan sama ada sesuatu tuntutan atau permohonan itu
adalah melalui kaedah sulh atau tidak.
Tuntutan atau permohonan yang boleh
diselesaikan melalui kaedah Sulh boleh diklasifikasikan kepada dua iaitu pertama,
tuntutan atau permohonan menurut Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor
2003 seperti tuntutan melanggar janji untuk berkahwin atau pertunangan,
tuntutan berbangkit dari penceraian seperti muta’ah, nafkah, harta sepencarian,
hadhanah dan nafkah anak. Kedua ialah tuntutan atau permohonan selain dari
tuntutan Undang-undang Keluarga yang diperuntukkan dalam Seksyen 61(3)(b) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor 2003.
Setelah Pendaftar mengenalpasti kes
tersebut adalah kes sulh, Notis Sulh akan dikeluarkan. Dalam mengeluarkan notis
tersebut, Aturan 3 Kaedah-kaedah
Tatacara Mal (Sulh) Selangor 2001 (KTMS) hendaklah dipatuhi.
Prosedur-prosedurnya adalah:-
(i)
Tidak memberi tarikh
bicara dalam tempoh tiga bulan dari tarikh pendaftaran. Jangkamasa ini adalah
untuk sesuatu penyelesaian yang melibatkan Majlis Sulh secara berkala.
Sekiranya penyelesaian dapat dibuat dengan lebih cepat, persetujuan kedua-dua
belah pihak boleh dibawa terus ke hadapan Hakim untuk direkodkan dan dijadikan
perintah. Jika sebaliknya yang berlaku, masa tiga bulan tersebut boleh
dipanjangkan tanpa terikat dengan tarikh perbicaraan yang ditentukan dengan membuat
permohonan di Mahkamah bersesuaian dengan Aturan
6 KTMS, Seksyen 88 Enakmen Kanun Prosedur Mal Syariah Selangor 1991 dan Seksyen
94 Enakmen Tatacara Mal Syariah Selangor 2003.
(ii)
Menetapkan tarikh
bagi sesuatu Majlis Sulh. Tarikh tersebut haruslah dalam tempoh 21 hari dari
tarikh pendaftaran dan ini harus dipatuhi bagi memastikan kurangnya kes
tertunggak dan aduan kelewatan kes di Mahkamah.
(iii)
Mengeluarkan notis
sulh dan menyerahkannya mengikut kaedah serahan saman yang diperuntukkan dalam Seksyen 41 Enakmen Tatacara Mal Syariah
Selangor 2003, kepada pihak-pihak bagi memastikan kehadiran pihak-pihak
pada tarikh dan waktu tersebut. Prosedur penyerahan notis sulh ini telah
disebut dalam Arahan Amalan 8 2003
yang menyatakan:-
“…bersetuju dan mengesahkan untuk menerima
pakai arahan amalan berhubung dengan prosedur penyerahan Notis Sulh.Kepada
pihak-pihak di dalam Majlis Sulh hendaklah mengikut prosedur dan penyerahan
saman sebagaimana yang terdapat di dalam Undang-undang Tatacara Mal Mahkamah
Syariah Negeri-negeri.”
Seterusnya, Majlis Sulh tersebut akan
dibuat dalam majlis khusus dengan kehadiran pihak-pihak dan pengerusi sahaja
tanpa wakil atau peguam syarie kecuali dengan kebenaran Pengerusi Majlis Sulh.
Ini termaktub dalam Aturan 5(1) dan (3)
KTMS 2001. Di dalam proses ini, pihak yang mengendalikan Majlis Sulh perlu
mematuhi Manual Kerja Sulh seperti berikut:-
(i)
Kenyataan awal
Pengerusi Sulh (ta’aruf);
(ii)
Pembentangan awal
pihak yang bertikai;
(iii)
Perbincangan bersama;
(iv)
Pertemuan sebelah
pihak;
(v)
Perundingan bersama;
(vi)
Penghakiman berasakan
persetujuan; dan
(vii)
Kes diserahkan
kembali.
Setelah selesai prosedur-prosedur di
atas, keputusan Sulh akan ditetapkan sama ada ianya berakhir di Majlis Sulh
atau perlu dibawa kepada perbicaraan. Berjaya atau tidak bukanlah ukuran utama
kerana matlamat Majlis Sulh ini adalah untuk mewujudkan satu proses yang adil
bagi kedua-dua pihak untuk membuat perundingan.
Pada dasarnya, penyelesaian melalui
kaedah Sulh berlaku dalam tiga bentuk iaitu ibra’, mu’awadhah dan gabungan
kedua-dua kaedah tersebut. Ibra’ dan mu’awadiah ialah pemohon bersetuju untuk
menggugurkan sebahagian atau keseluruhan tuntutannya tetapi digantikan atau
tidak digantikan dengan perkara yang lain.
Bagi Majlis Sulh yang berjaya
persetujuannya, sama ada sebahagian atau keseluruhannya, akan dibawa ke hadapan
Hakim untuk direkodkan sebagai perintah Mahkamah. Menurut Aturan 6 KTMS 2001, persetujuan tersebut hendaklah dibuat dalam
bentuk Perjanjian Penyelesaian dan ditandatangani oleh pihak-pihak di hadapan
Pengerusi di dalam Majlis Sulh, dan akan dibawa kepada Hakim untuk direkodkan
sebagai Perintah Mahkamah.
Bagi Majlis Sulh yang gagal pula, ia
akan dibawa ke hadapan Hakim untuk proses sebutan dan perbicaraan sebelum
keputusan atau perintah dibuat oleh Hakim Bicara. Menurut Aturan 7 dan 8 KTMS 2001, untuk kes seperti ini,satu laporan akan
dikeluarkan kepada Mahkamah untuk tindakan selanjutnya iaitu proses sebutan dan
perbicaraan seperti proses kes-kes
bukan Sulh yang lain.
Setiap kes Majlis Sulh yang telah
selesai akanmempunyai kesan di mana rekod penyelesaian itu akan menjadi
pembelaan dengan cara res judicata seperti yang termaktub dalam Seksyen 94 ETMS 2003yang menyatakan
bahawa:-
Jika dengan
persetujuan pihak-pihak sesuatu tindakan telah diselesaikan, Mahkamah boleh
pada bila-bila masa dengan persetujuan pihak-pihak itu merekodkan hakikat
penyelesaian itu dengan terma-termanya, dan rekod penyelesaaian itu hendaklah
menjadi pembelaan dengan cara res judicata dalam tindakan kemudiannya bagi
kausa tindakan yang sama, atau bagi kausa tindakan yang pada matanya adalah
sama.
Kes tersebut juga tidak boleh ditarik
balik atau dirayu seperti yang diperuntukkan dalam Arahan Amalan No.5 2006:-
…yang bersetuju dan
mengesahkan untuk menerima pakai arahan amalan bahawa kesan perjanjian
persetujuan Sulh yang menepati kehendak Hukum Syarak yang telah direkodkan dan
disahkan oleh Mahkamah tidak boleh ditarik balik dan tidak boleh dirayu oleh
pihak-pihak yang terlibat dengan persetujuan tersebut.
Kaedah Sulh merupakan salah satu
tindakan yang efektif kerana mempunyai pelbagai kelebihan. Antaranya ialah sulh
dapat menjimatkan masa dan kos kerana pihak-pihak tidak perlu melalui prosedur
biasa yang memakan masa yang lama sebelum mahkamah memberikan keputusannya.
Selain itu, sifat perundingan yang
terpimpin dan tidak mendominasikan sebelah pihak juga merupakan antara
kelebihan sulh. Perundingan yang dilakukan antara pihak-pihak juga melihat
kepada kepentingan yang akan dicapai pada masa akan datang dan bukannya dengan
mengungkit dan menyalahkan satu sama lain.
Tambahan pula, sulh ternyata lebih baik
kerana ia melibatkan penyelesaian secara terbuka dan sukarela dengan keredhaan
pihak-pihak tanpa wujudnya perasaan dendam antara pihak-pihak.
Akhir sekali, sulh tidak akan melibatkan
apa-apa kos kerana menurut Seksyen 9
KTMS 2001, tiada apa-apa kos boleh dibenarkan bagi prosiding dalam Majlis
Sulh.
0 pendapat:
Post a Comment
syukran kasiran