Dalam Manual
undang-undang keluarga islam (Monir yaakob.2006) telah diringkaskan fasakh
ialah tindakan merombak atau memutuskan
hubungan perkahwinan antara suami dan isteri yang dilakukan oleh kadi atas
sebab-sebab tertentu tanpa ucapan talak. Malah, fasakh juga ditakrifkan sebagai
membatalkan akad perkahwinan atau menyekat kelangsungannya.
Pendapat kedua imam malik dalam menjelaskan
tentang fasakh menyatakan bahawa sebab putusnya perkahwinan tersebut menjadi
syarat utama dalam mensabitkan fasakh ataupun talak. Dalam situasi suami dan
isteri tidak mahu memutuskan perkahwinan namun perkahwinan menjadi tidak sah
jika sebab tersebut masih dikekalkan. Sebagai contoh, mengahwini perempuan
susuan atau berkahwin dalam masih iddah. Maka pembatalan perkahwinan merujuk
kepada keadaan dan sebab tersebut adalah fasakh. Ia dijelaskan oleh Ibnu Rusyd
dalam kitabnya Bidayatul mujtahid jilid 2.
Secara
ringkasnya, fasakh didefinisikan sebagai pembatalan perkahwinan yang mana boleh
dituntut sama ada oleh pihak suami atau pun pihak isteri. Fasakh tidak termasuk
pembubaran perkahwinan kerana ia didasarkan oleh sebab tertentu yang dibolehkan
syarak. (Siti zalikhah md.nor. 2005) Oleh yang demikian, fasakh merupakan
pembatalan perkahwinan yang tidak mengurangkan bilangan talak dan memerlukan
kadi untuk berijtihad daripada alasan dan sebab yang dikemukakan seperti dalam
kes suami mengabaikan nafkah kepada isteri.
Di samping itu, fasakh
juga boleh berlaku sejak awal perkahwinan atau setelah perkahwinan berlaku
berdasarkan kepada alasan-alasan yang dibenarkan oleh syarak seperti kecacatan
(aib) daripada suami atau isteri yang menghalang nikmat perkahwinan dan
seumpamanya.
Seksyen
2 enakmen undang-undang keluarga islam Selangor 2003 telah ditafsirkan tentang
fasakh menyatakan bahawa:
“
fasakh ertinya pembubaran nikah disebabkan oleh sesuatu hal keadaan yang
diharuskan oleh hukum syarak mengikut seksyen 53”
Merujuk
kepada seksyen 53 pula dalam enakmen yang sama menyenaraikan alasan-alasan
dibenarkan tuntutan fasakh difailkan antaranya termasuklah:
Pihak yang menuntut
perlu mengenal-pasti alasan yang lebih kuat bagi menyokong permohonannya, malah
borang khusus yang disediakan perlu dilengkapkan dengan lampiran bukti seperti
laporan kesihatan daripada doktor dan seumpamanya. Tuntutan fasakh tidak
dirujuk kepada jawatankuasa pedamai atau hakam.(Siti zalikhah md.nor.2006).
Peruntukkan ini merupakan salah satu alternatif yang boleh bertujuan untuk
memberi ruang kepada pihak isteri terutamanya untuk membatalkan perkahwinan
jika berlaku situasi suami tidak mahu menceraikannya dalam keadaan yang
dianggap wajar akan menggugat keamanan dalam rumahtangga sekiranya tetap
bersama.
Secara umumnya, hak
fasakh dalam undang-undang syariah di Malaysia diberikan kepada isteri kerana
suami mempunyai hak untuk melafazkan talak. (Najibah mohd zin.2007). setelah
diringkaskan berdasarkan seksyen 53 enakmen undang-undang keluarga islam
Selangor 2003 terdapat tiga alasan utama yang membenarkan fasakh iaitu nafkah,
aib pasangan atau kecacatan, darar yang dilakukan kepada pasangan dan
perkahwinan yang bercanggah dengan kerelaan.
Walaupun demikian,
hakim mempunyai budi bicara untuk tidak membubarkan perkahwinan jika pihak yang menuntut mempunyai alasan dan
dapat membuktikannya dengan kukuh. Hal ini berlaku apabila perkahwinan itu
masih boleh diselamatkan atau kesalahan yang dilakukan adalah disebabkan oleh
kecuaian dan bukan penafsiran para ulama’ bahawa ketidak-mampuan suami atau
isteri untuk melaksanakan tanggungjawab dan hak pasangannya. Oleh yang
demikian, adalah wajar bagi hakim untuk mengeluarkan perintah pelaksanaan hak
dan tanggungjawab dengan baik atau memenuhi tuntutan setakat yang telah cuai
dari pihak yang kena tuntut. (Najibah mohd zin. 2007)
Kesimpulannya,
peruntukan yang diaplikasikan dalam perundangan keluarga islam di Malaysia
adalah selaras dengan hukum syarak yang disepakati oleh para ulama’ berkenaan
fasakh dalam perkahwinan. Namun terdapat beberapa yang ditinggalkan dari
dimasukkan dalam peruntukkan seksyen 53 tersebut. Antaranya, merujuk kepada aib
pasangan dalam seksyen 53 (1)(e)(f) yang menyatakan bahawa kecacatan seperti
mati pucuk serta penyakit yang dibenarkan fasakh.
Dalam
fiqh manhaji mazhab al-syafi’i (Dr.mustafa al-khin. 2009) menyatakan beberapa
lagi aib atau kecacatan yang dibenarkan fasakh namun tidak dimasukkan dalam
peruntukan semasa. Antaranya yang dikenal-pasti ialah rataq, qiran dan zakar
yang terputus. Walaupun demikian, permohonan fasakh di Malaysia tidak menyekat
untuk difailkan jika sesuatu hukum tersebut terdapat dalam perbahasan syarak.
Ia dibenarkan sebagai permohonan yang boleh dihakimi menerusi seksyen yang sama
Kebanyakkan
kes yang difailkan berhubung dengan
tuntutan fasakh adalah disebabkan oleh nafkah. Isteri lazimnya membuat tuntutan
pembubaran perkahwinan melalui fasakh kerana tidak menerima nafkah daripada suami dalam
tempoh yang lama atau melebihi alasan yang dibolehkan fasakh sebagaimana dalam
seksyen 53 enakmen undang-undang keluarga Islam Selangor (EUUKI) 2003.
Terdapat empat
klausa yang berkait-rapat dengan pemberian nafkah oleh suami dan isteri iaitu
seksyen 53 (1)(a)(b)(c)(d) yang menyatakan bahawa:
“…………………………………………………” (jksm atau e-syariah column bahan rujukan)
Seksyen
53 (1)(b)(d) menyebut secara langsung tentang nafkah sekaligus menekankan
pembahagian nafkah kepada dua yang merangkumi nafkah zahir dan nafkah batin.
Tempoh pelanggaran bagi nafkah zahir adalah lebih singkat berbanding
pelanggaran nafkah batin. Tempoh tiga bulan adalah minimum untuk membolehkan
tuntutan fasakh difailkan di mahkamah syariah disebabkan pelanggaran pemberian
nafkah oleh suami mahupun isteri. Seksyen ini memberi hak tuntutan kepada pihak
suami dan isteri dan ia dinyatakan secara jelas dalam peruntukkan meskipun
lazimnya kes yang difailkan daripada pihak isteri.
Nafaqah
dari segi bahasa berasal daripada infaaq iaitu memberi belanja dan ikhraaj
yang bermaksud mengeluarkan belanja. Manakala dari segi istilah pula ia
bermaksud semua keperluan manusia seperti makanan, minuman, pakaian dan tempat.
(Imam taqiyuddin Abu Bakar. 1993) .Nafkah hanya merujuk kepada perbelanjaan
kepada perkara yang baik (makruf) sahaja. (Dr.mustafa al-khin. 2009)
Berhubung
dengan tempoh penangguhan nafkah telah menimbulkan beberapa pendapat daripada
para ulama’. Tangguhan masa tiga hari merupakan pendapat terkuat sebaliknya
menurut pendapat qadim, tiada tempoh yang diperlukan melainkan kuasa tersebut
diberikan kepada untuk memutuskan ketidak-mampuan suami menyediakan nafkah
untuk pihak isteri atau seumpamanya. Oleh itu, jumhur ulama berpendapat fasakh
disebabkan kegagalan suami dalam memberikan nafkah kepada isterinya adalah
sesuatu yang harus bersama beberapa sebab. (Mat saad abd rahman.2006)
Bersandarkan firman Allah s.w.t
“surah al-baqarah ayat 231” .(quran explorer.com)
Seterusnya merujuk kepada kadar
nafkah yang perlu diberikan adalah bergantung kepada adat dan kemampuan suami.
(Najibah md zin.) Berikutan itu, mazhab hanafi telah menolak tuntutan fasakh
atas alasan pemberian nafkah kerana sekiranya suami adalah seorang yang miskin
maka tidak menjadi kezaliman kepada isteri atas kemiskinannya yang menjadi
alasan penangguhan nafkah. Sebaliknya jika seorang suami yang kaya maka telah
dibolehkan kepada isteri untuk menjual harta suami bagi memenuhi keperluan
kadar nafkah tersebut. (Mat Saad abd rahman. 2006)
Dalam kes yang dianalisa,
penangguhan kadar nafkah telah berlanjutan sehingga menyukarkan pihak isteri
untuk menjalani kehidupannya. Malah suami juga sering bertindak menggantung
tidak bertali serta menyediakan keperluan yang tidak mencukupi kepada isteri.
Penangguhan pemberian nafkah tersebut juga tidak mempunyai alasan atau sebab
yang menghalangnya daripada menyediakan nafkah sewajarnya kepada pihak
tanggungan. Oleh yang demikian, mahkamah telah menerima tuntutan pembubaran
perkahwinan dan mengarahkan pembayaran nafkah dilakukan bermula daripada tarikh
ia terhenti. Bagi kes yang ditolak pula disebabkan oleh pihak menuntut tidak
dapat membuktikan dengan yakin bahawa suami berada luar kecuaian dalam memberi
nafkah kepadanya.
Allah s.w.t telah berfirman
“surah
al-talaq ayat 7”
Ringkasnya,
ulama’ telah sepakat bahawa hukum pemberian nafkah adalah wajib bagi seorang
suami kepada isteri dan tidak diwajibkan daripad isteri kepada suami. (dr. Muhd
fauzi Muhammad. 2000). Dan pemberian nafkah adalah berterusan selagi mana
isteri masih dalam ketaatan kerana syarat bagi kewajipan pemberian nafkah ialah
isteri merelakan diri untuk istimta’ dalam keadaan yang dibenarkan syarak dan
bersetuju untuk mengikut suami untuk tinggal di rumah yang ditentukan oleh
suami. (Dr.mustafa al-khin. 2009).
Merujuk
kepada analisa daripada kes-kes berhubung fasakh yang diperolehi terdapat
beberapa kaerdah keterangan yang digunakan dalam membuktikan alasan-alasan yang
menuntut dalam perbicaraan didepan hakim mahkamah syariah. Antara kaedah
keterangan yang digunakan termasuklah saksi, bayyinah dan juga qarinah atau
bukti yang sah.
Lazimnya, mengemukakan saksi
merupakan kaedah keterangan yang paling mengikat keputusan hakim untuk menerima
pembubaran perkahwinan. Dalam satu kes yang dilaporkan (JH.(1410)JLD VII BHG 1)
mahkamah telah menangguhkan perbicaraan kerana ketidak-hadiran pihak yang
dituntut untuk memberi perintah hadir buat kali kedua. Namun pihak yang
dituntut tidak juga menghadirkan diri, lalu pihak yang menuntut telah
mengemukakan dua orang saksi yang terdiri daripada juru nikah yang menikahkan
mereka selaku ahli qariah juga serta jiran terdekat yang mampu menjadi saksi pengabaian
nafkah serta kehidupan pihak yang menuntut.
Dalam seksyen 83 enakmen keterangan
mahkamah syariah negeri Selangor 2003 telah dijelaskan mengenai keterangan
melalui saksi serta syarat penerimaan saksi tersebut. Seksyen 46 dalam enakmen
yang sama pula menyatakan mengenai keterangan lisan atau bayyinah, dan
seterusnya seksyen 5 berkenaan qarinah. Hal ini secara tidak langsung
membenarkan kaedah keterangan tersebut juga digunakan dalam pembuktian dalam
perbicaraan tuntutan fasakh.
Bagi kes fasakh, standard pembuktian
yang diperlukan tidaklah perlu mencapai
tahap syahadah dan memadai ia diberi melalui bayyinah atau qarinah jika
keterangan yang ada boleh menyokong kes tersebut. Hal ini kerana adalah
mustahil bagi suami untuk memanggil dua orang saksi untuk menyaksikan pukulan
tersebut. (Najibah mohd zin.2007). keupayaan untuk membuktikan penganiayaan
tersebut semakin terhalang jika penganiyaan dari sudut mental. Oleh itu dalam
mazhab maliki, jika isteri membuat aduan berulang kali maka ia wajar dirujuk kepada
hakam bagi membuat penyiasatan terperinci.(Wahbah az-zuhaili.) oleh itu,
mahkamah perlu menerima dakwaan pihak yang menuntut dengan baik walaupun tidak
dapat mengemukakan sebarang keterangan bagi menyokong tuntutannya.
Pandangan mazhab maliki telah
diterima dalam pelaksanaan di mahkamah mesir yang melantik hakam untuk
menyiasat dakwaan oleh pihak yang menuntut jika tiada keterangan dapat
dikemukakan. Walaupun demikian, pembubaran perkahwinan tersebut tidak
diputuskan melalui fasakh sebaliknya dilaksanakan dengan lafaz talaq jika
kesalahan daripada pihak suami. Jika kesalahan daripada pihak isteri pula, maka
perkahwinan tersebut akan dibubarkan melalui khulu’ atau tebus talaq (najibah
mohd zain. 2007)
Dalam
seksyen 3 enakmen keterangan mahkamah syariah negeri Selangor telah diberi
tafsiran tentang istilah bayyinah iaitu
“bayyinah
ertinya keterangan yang membuktikan sesuatu hak atau kepentingan dan
termasuklah qarinah”
Oleh
yang demikian, bayyinah adalah keterangan yang berupaya menjadi bukti kepada
pelanggaran hak atau kepentingan pihak yang bertelingkah.
Umumnya, penganiayaan terhadap
isteri seperti deraan atau pukulan oleh suami biasanya tidak mempunyai saksi
melainkan mereka yang tinggal bersama didalam rumah tersebut iaitu anak-anak.
Walaupun demikian, menurut hukum syarak pula menegah anak-anak menjadi saksi
kepada ibubapa. Hal ini sekaligus meletakkan keterangan anak tersebut sebagai
keterangan pensyaratan bayyinah dan bukan syahadah. (JH(2002)JLD XV.BHG II) . Keadaan
ini dianggap sebagai darurat yang menerima konsep keterangan anak-anak kepada
ibubapa dalam pembuktian dakwaan alasan fasakh walaupun ia tidak disabitkan
sebagai keterangan penyaksian.
Mahkamah melihat tahap darar
yang berlanjutan serta sebab pengabaian tanggungjawab tersebut oleh suami. Darar
yang dimaksudkan adalah luas yang merangkumi tindakan suami yang menyakiti
isteri sama ada menerusi kata-kata ataupun perbuatannya, memaksa isteri
melakukan perkara haram dan tindakan enggan menyetubuhinya tanpa alasan yang
mengharuskannya. (Abdul Monir yaakob. 2006)
Dalam kitab fiqh al-islam wa
adilatuh menerangkan bahawa Mazhab hanafi, syafi’i dan hanbali tidak
mengharuskan tuntutan fasakh disebabkan darar yang berlaku kerana meneliti
kuasa hakim untuk mengeluarkan perintah larangan terhadap perbuatan tersebut
berterusan dilakukan. Hakim atau kadi berkuasa memberi hukuman yang wajar bagi
kesalahan tersebut. Walaupun demikian, mazhab maliki mengharuskan fasakh
disebabkan darar yang dapat dibuktikan sahaja. Jika darar tersebut tidak dapat
dibuktikan maka hakim perlu menolak pembubaran perkahwinan melalui fasakh
yang dituntut. (wahbah az-zuhaili.)
Nusyuz
dalam fiqh manhaji al-syafi’i menyatakan pengertiannya adalah menderhaka. (dr.mustafa
al-khin. 2009) Sebagaimana firman Allah
s.w.t:
“surah
al-nisa ayat 34”
Hukum
nusyuz adalah haram (dr.haji mohd radzuan Ibrahim. 2006) dan ia turut
menghalang isteri daripada mendapat nafkah dan juga hak giliran. Walaupun
demikian, nusyuz tidak membubarkan perkahwinan malah isteri masih berhak
mewarisi harta peninggalan suami. (siti zalikhah md.nor. 2005)
Daripada kes fasakh yang pernah
direkodkan, mahkamah berupaya menolak pengakuan nusyuz daripada pihak isteri
kerana meneliti sebab berlakunya nusyuz tersebut. Dalam jurnal isu-isu syariah
mengatakan bahawa syarat yang mewajibkan isteri untuk taat kepada suami apabila
tanggungjawabnya dijalankan dengan adil dan tidak bertentangan dengan hukum
syarak. (zainul rijal abu bakar. 2008)
Seksyen 60 (2) enakmen keluarga
islam negeri Selangor 2003 berkenaan penolakan hak nafkah terhadap isteri yang
nusyuz iaitu:
“seksyen
60 (2) –jksm website or e-syariah”
Sekiranya isteri telah bertaubat
untuk mentaati kembali kepada suami atau nusyuz isteri disebabkan oleh
pelanggaran tanggungjawab suami terhadap isteri maka dakwaan nusyuz boleh
ditolak oleh mahkamah dan menggangap ia sebagai tindak-balas untuk
mempertahankan diri daripada kemudaratan yang lebih buruk terhadap dirinya.
Sebagaimana yang disarankan secara hukum syarak bagi menghadapi isteri nusyuz
dengan menasihatinya, kemudian memisahkannya daripada tempat tidur dan terakhir
memberi pukulan yang bertujuan untuk mendidik.
pukulan yang mendidik tidak
mengharuskan pihak suami untuk mencederakan tubuh badan isteri sehingga ia
memberi kemudaratan kepada kehidupannya. Keadaan seumpama itu menepati darar
yang diharamkan syarak terhadap isteri yang merangkumi kata-kata dan perbuatan
yang menganiayakan isteri untuk hidup bahagia sebagaimana matlamat tuntutan perkahwinan
dalam islam.
Ringkasnya, nusyuz tidak berlaku
atas dua faktor iaitu jika ia bertindak untuk mempertahankan diri daripada
kemudaratan yang lebih berat dan suami tidak menjalankan tanggungjawab dalam
perkahwinan serta mengabaikan hak-hak isteri tanpa alasan yang dibenarkan
syarak.
Kesimpulannya,
tuntutan fasakh adalah sebahagian daripada alternative yang membela pihak
isteri terutamanya untuk membubarkan perkahwinan dibawah kuasa hakim mahkamah
syariah. Di Malaysia, fasakh biasanya dilakukan oleh pihak isteri kerana suami
mempunyai kuasa talak yang lebih mudah untuk dihakimi dalam perbicaraan. Namun
bagi pembuktian alasan kes fasakh ia memerlukan keterangan yang kuat untuk
menyokong alasan dakwaan tersebut.
Terdapat beberapa alasan yang
membenarkan fasakh namun jarang difailkan dalam amalan mahkamah syariah di
Malaysia walaupun peruntukkan tentangnya telah lama ada di dalam perundangan
semasa. Antaranya, fasakh disebabkan oleh aib suami atau isteri, dan
perkahwinan yang dibatalkan pada usia baligh. Pada kebiasaannya, kes-kes
perkahwinan yang dapat dibubarkan melalui fasakh adalah dibawah alasan
pengabaian nafkah dan penganiayaan terhadap isteri.
Umumnya, pihak isteri yang
menghadapi penganiayaan dan penderaan secara fizikal perlu segera membuat
laporan kesihatan daripada pihak berkenaan sebelum kecederaan tersebut menjadi
pulih. Hal ini bagi mengukuhkan alasan serta pembuktian dakwaannya kelak.
Begitu juga dengan pihak isteri yang dianiaya secara mental perlu menjelaskan
dengan yakin tahap kemudaratan tersebut terhadap mindanya serta pengaruh buruk
terhadap kehidupannya.
RUJUKAN
Dr.mustafa
al-khin. Dr.mustafa al-bugha. Dr.ali al-syarbaji terj. Dr.zulkifli mohammad
al-bakri.2009. al-fiqh al-manhaji mazhab al-syafie. Darul syakir enterprise.
Selangor.
Abdul
monir yaakob. Siti shamsiah md supi. 2006. Manual undang-undang keluarga islam.
IKIM. Kuala lumpur.
Dr.
muhd fauzi Muhammad. 2000. Undang-undang keluarga dalam empat mazhab. Jil.1.
Pembentukan keluarga. Synergymate.sdn.bhd. semenyih.
Dr.
haji mohd radzuan Ibrahim. 2006. Munakahat: undang-undang dan prosuder. DRI
publishing house. Ampang.
Siti
zalikhah md.nor. 2005. Siri undang-undang dan masyarakat: jka sudah habis
jodoh. Dewan bahasa dan pustaka. Kuala lumpur.
Ibnu
rusyd terj. M.A Abdurrahman. A. haris abdullah. 1990. Bidayatul mujtahid jilid
2. Penerbitan asy-syifa’. Semarang.
Imam
taqiyuddin abu bakar bin Muhammad alhusaini. 1993. Kifayatul akhyar
(kelengkapan orang soleh) bahagian kedua. Pustaka nasional pte ltd. Singapura.
Wahbah
az-zuhaili terj. (tahun). Fiqh al-islami wa adillatuhu. Penerbitan. Tempat.
Zainul
rijal abu bakar. Mohamad isa abd ralip. Nurhidayah muhd hashim. 2008. Isu-isu
syariah di Malaysia: ke arah meletakkan hak kepada yang berhak siri 2. Pusat
penerbitan university (UPENA). UITM shah alam.
Enakmen
undang-undang keluarga islam negeri Selangor 2003.
Enakmen
keterangan mahkamah syariah negeri Selangor 2003
0 pendapat:
Post a Comment
syukran kasiran