Monday, December 16, 2013

Ustaz! Mu Tunggu Aku Datang




baru tadi selesai tonton "movie" yang menampilkan UAI-ustaz azhar idrus yang muncul dalam dua babak sahaja iaitu dalam mimpi dan babak terakhir yang memperkenalkan judul "ustaz!mu tunggu aku datang, sebelum ana tengok "movie" ni, banyak komen yang ana dengar antaranya tiada watak perempuan, jalan cerita yang baik, ada ustaz azhar, lawak, mungkin kisah pierre andre sendiri, serta penerapan tentang usaha yang dilakukan dalam tabligh pada masa kini

KOMENTAR
nak buat drama sendiri mungkin tidak jangka masa dan ketikanya melainkan drama swasta tak berbayar dan tak laku =)

tapi ana suka untuk mencari erti dalam setiap yang ana tonton termasuklah drama kali ni yang disertai oleh pendakwa popular, sinopsis kisah berkenaan dua orang sahabat Muiz dan Dadu yang telah jauh dari pengamalan cara hidup muslim, mereka dihalau oleh Abang Ramli kerana tidak mampu membayar sewa rumah serta kisah bermula daripada ibrah hamzah yang telah bertaubat, kemudian mereka berusaha untuk hadir ke kuliah UAI namun terlepas sekian kali kerana beberapa halangan seperti dituduh pembunuh, dituduh melakukan hubungan songsang, membantu pak cik yang sakit serta kereta tumpangan yang rosak, beberapa konflik dan masalah yang dihadapi seolah cuba memberi "hint" tentang isu-isu hebat yang melanda umat Islam pada masa kini,

boleh dikatakan juga drama ini cuba memberi penjelasan secara lisan dan lakonan tentang keadaan tersebut, bukan untuk dinilai tapi untuk difikirkan tahap kebaikan dan keburukan yang mungkin sering diperkatakan, ana tak pasti siapa yang menulis skrip tapi ana rasakan skripnya hidup dengan hemah

" budak kecil tu tolak wang seratus yang aku nak bagi, dengan katanya bahawa Allah telah berikan dia rezeki yang cukup untuk hari ni, Allah pinjamkan mata untuk bolehkan saya melihat, tangan dan kaki untuk bekerja mencari rezeki, bukan wang seratus tuan beri kehidupan saya wujud tapi dengan rezeki yang Allah" kata Ali menceritakan titik tolak penghijrahannya

lawak memang lawak,

MUIS:  1 marhalah tu jauh lagi ka?
DADU: ko tanya tanya tanya lagi?
MUIS: (diam)
Dadu teruskan perjalanan tak sampai 2 tapak
MUIS: 1 marhalah tu jauh lagi ka?
(sambung sendiri babak ni)
................
babak satu marhalah yang kreatif, ia jarang digunakan dalam mengukur jarak jadi ramai yang mengabaikan pengetahuan tentangnya, hampir 40 kilometer juga maksud kepada satu marhalah,


peranan watak Ali bagi menumpukan peranan tabligh, dalam drama tersebut cuba menyatakan pelaksanaan tabligh dan akiviti mereka antaranya tinggal di masjid dan berdakwah selama 40 hari, sepanjang hari cuba menerapkan sunnah, usrah dan pengisian sebelum berdakwah dari rumah ke rumah, adakalanya kena marah dan sebagainya, tak nafikan keadaan tu wujud di Malaysia dan ana seringkali nampak kelompok tabligh di kawasan bandar seperti puduraya, dan masa sekolah dahulu pun ana sering nampak mereka di masjid tapi ana tiada pengalaman didekati oleh golongan ini, walaupun begitu, ana pernah bertanya kepada seorang teman yang menyertainya, bagaimana mereka menghadapi mad'u perempuan?

memang masalah katanya, tambahan pula perempuan sekarang berani menggoda, kenyit mata sekali sahaja sudah menyebabkan mereka mengigil, masyaAllah
saya tak salahkan ia terus berkembang di Malaysia tapi ana berharap ia boleh dipandang tinggi juga sebagaimana kumpulan Rasullullah s.a.w, tiada yang dipinggirkan atau kurang difahami, ana juga bertanya sama ada dalam kumpulan tabligh terdapat wanita tabligh yang turut sama menjalankan aktiviti dakwah?
jawabnya, kumpulan perempuan hanya akan menyiapkan makanan dan tidak menyertai aktiviti,

lagi babak yang konflik apabila Muiz dan Dadu dituduh melakukan hubungan songsang, adakah keadaan sedemikian memang wujud? maksud ana, kawasan hutan dan semak samun atau taman yang dijadikan tempat khas melakukan hubungan songsang (GAY)?
lagi satu isu yang memang makin menular dan sukar dihapuskan adalah gay, bagi ana gay adalah pemusnah lelaki, peranan lelaki dan kelakian direndahkan dengan perbuatan nafsu inginkan lelaki, tiada generasi bijaksana dan utuh imannya dapat dibentuk jika yang banyak terpengaruh dalam gay adalah umat Islam sendiri,
dalam babak tersebut, mereka dimasukkan dalam penjara lalu Muiz dan Dadu dengan ilmu yang ada cuba mengajak mereka ke arah keinsafan tapi jelas tidak menunjukkan reaksi untuk menerima dan itulah realiti yang berlaku, tapi seperti yang ana pernah post-kan dahulu untuk membantu golongan gay berubah,
sebagai wanita, ana menyeru lelaki untuk kembali menjadi lelaki yang fitrah, kesal dan sedih hati ana mengenangkan kehinaan yang kalian pilih untuk kemuliaan yang Allah fitrahkan,

ROADBLOCK
baru-baru ni kali pertama kena tahan dengan polis, walaupun agak tak percaya, polis jangan tanya soalan yang tak mampu ana jawab
"macam mana saya boleh percaya?"
dalam skrip drama tersebut juga ana perasan soalan itu ditanya berkali-kali oleh pegawai polis,
 
ringkasnya, "movie" ni seolah cuba menerangkan dan menjawab soalan bagi kelompok yang bermasalah pada masa kini, namun mungkin jawapan dan pendekatan masih boleh diperbetulkan, mungkin selepas ini cuba ketengahkan pula perubatan Islam dan bukan tabligh yang ana rasa lebih kagum seperti Darussyifa' yang mendapat pengiktirafan, budaya dan tauladan boleh diterapkan yang diamalkan dalam budaya orang-orang darussyifa',

wallahu'alam bi sawab



2 pendapat:

Putra Ibtisam said...

bgus2..pasni david teo boleh buat filem perubatan islam yg da makin popular

skyjamil said...

david teoh mgkin tak sesuai..pekata angah ja jadi pengarah filem tu, lagi tepat kan

Post a Comment

syukran kasiran