Kesimpulannya, peranan al-qada’ dalam sebuah negara
merupakan nilai yang tinggi terhadap ketamadunan masyarakat.Ia bukan sahaja
berfungsi sebagai pengadilan malah turut berperanan sebagai kuasa yang mengikat
semua pihak tanpa mengira pangkat dan kedudukan. Di Malaysia juga terdapat
institusi al-qada’ yang telah ditubuhkan dengan pengkhususan kepada perundangan
syariah.Oleh kerana istilah al-qada’ diwujudkan oleh cediakawan Islam maka
pelaksanaannya juga mengutamakan prinsip-prinsip Islam.
Secara umumnya, mahkamah
syariah di Malaysia terbahagi kepada tiga peringkat iaitu mahkamah rendah
syariah, mahkamah tinggi syariah dan juga mahkamah rayuan syariah.Setiap
mahkamah mempunyai peranan yang telah dibahagikan sepertimana dalam Senarai 2
Perlembagaan Persekutuan.Bidangkuasa setiap peringkat mahkamh terdapat dalam
Bahagian IV Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor 2003.Seksyen 61
berhubung dengan bidangkuasa mahkamah tinggi, seksyen 62 tentang bidangkuasa
mahkamah rendah dan seksyen 67 berkenaan bidangkuasa mahkamah rayuan. Sebagai
contoh, dalam seksyen 62 menyatakan bahawa mahkamah rendah syariah berkuasa
mendengar kes jenayah yang terdapat dalam Enakmen Jenayah Syariah sahaja dan
hukuman tersebut tidak melebihi RM3000 atau 2 tahun penjara atau kedua-duanya
sekali. Manakala dalam bidangkuasa mal pula, mahkamah rendah syariah boleh
mendengar kes yang tuntutan dibawah RM100,000 atau nilai yang tidak dapat
ditentukan.
Istilah al-qada’ dalam
Islam mempunyai ruang perbincangan yang luas.Ia bukan sahaja meliputi institusi
kehakiman sebaliknya turut membincangkan mengenai lantikan dan perkara yang
berkaitan dengan hakim. Pelantikan hakim syarie menurut Enakmen Pentadbiran
Agama Islam Negeri Selangor 2003 mestilah lantikan tersebut daripada sultan
atas nasihat Majlis kemudian lantikan diwartakan.Namun bagi lantikan Ketua
Hakim Syarie pula mensyaratkan perkhidmatan melebihi 10 tahun dalam bidang
kehakiman syarie sebelum lantikan. Seksyen 76 Enakmen yang sama menyediakan
klausa tentang pelindungan bagi Hakim Syarie dan Pegawai Mahkamah. Peruntukkan
ini menegah dakwaan terhadap Hakim Syarie dan Pegawai Mahkamah atas keputusan
yang dibuat dengan suci hati.
Satu lagi istilah yang
sinonim dengan al-qada’ ialah qada’ al-mazalim atau dapat difahami sebagai
sebuah badan yang mengadili kes-kes berhubung dengan orang yang berpengaruh
dalam masyarakat atas kezaliman yang dilakukan.Di Malaysia, ia berperanan
seperti bidangkuasa mahkamah tinggi namun secara umumnya, Malaysia terbahagi
kepada dua jenis perundangan iaitu kawalan persekutuan dan kawalan negeri.Bagi
perundangan Syariah yang berada dibawah kawalan negeri, Mahkamah Tinggi Syariah
tidak mempunyai bidangkuasa yang luas seperti syarat pelaksanaan qada’
al-mazalim.Oleh yang demikian, Mahkamah Rayuan Syariah lebih mempunyai
bidangkuasa yang umum kerana dibenarkan mendengar kes-kes yang dibuat rayuan
daripada keputusan Mahkamah Tinggi Syariah.Walaupun demikian, ia masih belum
tepat untuk menyifatkan qada’ al-mazalim telah dilaksanakan dengan baik dalam
kehakiman syarie di Malaysia. Ringkasnya, qada’ al-mazalim bukan hanya meliputi
bidang kehakiman sebaliknya ia merupakan pelaksanaan yang mengadili atau
bertujuan untuk menghapuskan penindasan atau kekuasaan orang berpengaruh dalam
sesebuah negara.
Walaubagaimanapun, hal
tersebut bukan memperlekehkan pelaksanaan kehakiman syarie di Malaysia,
sebaliknya ia menjadi wadah kelemahan yang memerlukan perhatian untuk
diperbetulkan supaya institusi kehakiman syarie dapat menjadi contoh keadilan
yang sempurna sekaligus menyelesaikan pertelingkahan yang berlaku.
0 pendapat:
Post a Comment
syukran kasiran