PENGERTIAN
Mazalim membawa maksud
ketidakadilan, penindasan dan salah-laku dan Qada Al-Mazalim ataupun juga
dikenali sebagai Wilayah Mazalim bermaksud kekuasaan tertinggi kehakiman yang
mengadili kes-kes mazalim yang dilakukan oleh individu yang memiliki pengaruh
dan kuasa dalam negara yang mana kehakiman biasa tidak dapat menanganinya.
Manakala Ibnu Khaldun memberi gambaran bahawa ia adalah suatu jawatan gabungan
dari pengaruh kekuasaan dan peradilan kehakiman. Jawatan untuk Qada Al-Mazalim
dikenali sebagai wali al-mazalim, sahib
al-mazalim, nazir al-mazalim, qadi al-mazalim.
Kepentingan
Qada Al-Mazalim dapat dilihat dari dalil Al
Quran Surah An-Nissa Ayat 59 yang berbunyi:
“Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan
taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang
yang berkuasa) dari kalangan kamu.Kemudian jika kamu berbantah-bantah
(berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya
kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman
kepada Allah dan hari akhirat.Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan
lebih elok pula kesudahannya.”
Dalil tersebut jelas
menunjukkan bahawa selain Allah dan Rasulullah, para pemerintah, kerajaan atau
pegawai berkuasa juga patut ditaati bagi memastikan pemerintahan Negara
berjalan dengan lancar dan tidak berlakunya kucar-kacir akibat tidak mematuhi
undang-undang dan sistem kenegaraan yang sedia ada.Walau bagaimanapun, tidak
mustahil untuk pihak yang berkuasa untuk menyalah gunakan kuasa yang dimiliki
mereka dan oleh sebab itu, Qada Al-Mazalim perlu diwujudkan untuk memastikan
tidak berlakunya penindasan oleh pihak berkuasa terhadap masyarakat awam.
Konsep Qada Al-Mazalim
boleh dibandingkan dengan Mahkamah Tinggi yang terdapat di Malaysia di mana
sekiranya pihak berkuasa bertindak membatasi kuasa yang diberikan oleh mereka,
maka orang yang mengalami penindasan tersebut atau tidak berpuas hati dengan
tindakan pihak berkuasa yang membuat keputusan yang melebih bidang kuasanya
maka suatu tindakan undang-undang “ultra vires” boleh difailkan di Mahkamah
Tinggi terhadap pihak berkuasa tersebut untuk membolehkan Mahkamah menyemak
keputusan atau tindakan pihak berkuasa tersebut.
SYARAT-SYARAT QADI AL-MAZALIM
Syarat-syarat untuk
seseorang menjadi Qadi Al-Mazalim adalah sama seperti seorang hakim biasa.
Syarat-syarat yang lebih seperti yang diperkatakan oleh al-Mawardi adalah “…
ianya tinggi kuasanya, terlaksana perintahnya, besar haybahnya, jelas iffahnya
(bersusila dan bersopan santun), kurang tamaknya dan teramat wara.Di samping
itu, menurut suatu sumber[1],
2 syarat tambahan untuk Qadi Al-Mazalim adalah lelaki dan mujtahid kerana jenis
kezaliman yang dilakukan oleh kerajaan memerlukan qadi tersebut memerlukan qadi
tersebut berhadapan dengan isu-isu baru yang dibangkitkan oleh kerjaan.
BIDANG KUASA QADI
AL-MAZALIM
Bidangkusa seseorang Qadi Al-Mazalim adalah amat luas
dan meliputi banyak aspek.Adalah menjadi tanggungjawab utama seorang Qadi
Al-Mazalim untuk memastikan tidak berlakunya penindasan oleh pegawai-pegawai
kerajaan terhadap orang awam. Qadi Al-Mazalim tidak perlu menunggu aduan untuk
dibuat tentang penzaliman oleh pegawai-pegawai kerajaan tetapi boleh mengambil
langkah initiatif untuk memeriksa sama ada penzaliman berlaku seperti kes-kes
tindakan melampau pegawai-pegawai kerajaan dalam mengutip cukai seperti kharaj,
jizyah, ‘usyur dan zakat harta. Sekiranya berlakunya penzaliman, Qadi
Al-Mazalim boleh menasihati atau memecat pengawai yang bertindak zalim.
Saidina Umar bin
Al-Khattab ialah seorang Khalifah yang amat menitikberatkan peranan yang
dimainkan oleh seorang Qadi Al-Mazalim dan kata-kata yang pernah diungkapkan
oleh Saidina Umar adalah :
“Mana-mana pegawai aku yang
menzalimi siapa sahaja, kemudian sampai berita kezalimannya itu kepadaku, kalau
aku tidak merubahkan (basmikan) kezalimannya maka bererti aku menzalimi.”
Saidina Umar juga ialah
Khalifah pertama yang melantik seorang yang khusus untuk melaporkan
berita-berita mengenai pegawai-pegawainya dan memastikan laporan sebarang
kezaliman sampai kepadanya[2].
Selain itu, bidangkuasa
Qadi Al-Mazalim turut meliputi pemerhatian terhadap kerja-kerja perkeranian
yang dilakukan oleh kerani-kerani jabatan kerajaan bagi memastikan kerja-kerja
yang dilakukan berjalan dengan lancar.Qadi Al-Mazalim turut memiliki kuasa
untuk mengembalikan harta yang dirampas secara zalim kepada tuannya dan tanah
tersebut boleh dirampai oleh pegawai kerajaan ataupun individu yang
berpengaruh.
Di samping itu, bidangkuasa
Qadi Al-Mazalim juga termasuk meneliti harta-harta wakaf yang am’dan khas, meneliti ke
atas pelaksanaan apa yang terhenti dari keputusan-keputusan yang dibuat oleh
para hakim, meneliti apa yang tidak terdaya dilakukan oleh muhtasib dan meneliti
di antara dua pihak yang bertikai dan membuat keputusan ke atas mereka.
Dalam suatu artikel yang bertajuk “Mechanism for Protection and Enforcement of Human Rights In Islam[3]”, konsep institusi Al-Mazalim telah diperkatakan memelihara keadilan di antara pemerintah dengan yang diperintah dan melindungi hak asasi yang diperintah.
Dalam suatu artikel yang bertajuk “Mechanism for Protection and Enforcement of Human Rights In Islam[3]”, konsep institusi Al-Mazalim telah diperkatakan memelihara keadilan di antara pemerintah dengan yang diperintah dan melindungi hak asasi yang diperintah.
PERBEZAAN QADA AL-MAZALIM
DENGAN HAKIM-HAKIM YANG LAIN
1.
Hakim
Mazalim mempunyai kegerunan yang lebih dan kekuatan kuasa yang tidak ada pada
hakim-hakim lain. Kegerunan dan ketakutkan ini diperlukan nagi mencegah
pihak-pihak yang bertikai dari terus ingkar mengingkari dan menghalang
orang-orang yang zalim dari terus berlaku zalim. Sebagai contoh, sekiranya
berlaku kezaliman dalam sebuah negeri oleh pemerintahnya, Hakim Mazalim in
boleh menasihati pemerintah tersebut
supaya tidak lagi melakukan kezaliman. Dan sekiranya pemerintah tersebut tidak
berubah dan masih berlaku zalim, Hakim Mazalim boleh memecat pemerintah
tersebut daripada takhtanya. Antara Hakim Mazalim yang pernah ada ialah Saidina
Umar Al- khattab, beliau sentiasa memantau tindakan gabenor-gabenor dan
pegawai-pegawai kerajaan “ mana-mana pegawai aku yang menzalimi sesiapa sahaja,
kemudian berita kezalimannya itu sampai kepadaku dan aku tidak merubahkan
kezalimannya berertu akulah yang menzalimi.”
2.
Dalam
menghakimi kes-kes kezaliman boleh mengeluarkan dari kesempitan wajib kepada
harus. Ini kerana, dalam beberapa situasi atau perkara, meletakkan hukum wajib
menyebabkan kesukaran dan kesulitan dalam menghakimi atau mengadili kes. Maka, apabila seorang Nazir atau Hakim
dibenarkan untuk keluar daripada kesempitan wajib dalam mendengar sesuatu
kes, akan menyebabkan dan membenarkan perbincangan berkenaan kes
berkenaan dilakukan dengan lebih luas bidang.
- Boleh menggunakan sesuatu yang boleh menakutkan dan membongkarkan sebab-sebab berdasarkan petanda atau petunjuk. Petanda-petanda ini boleh menjadi bukti, dan dengan itu beliau dapat sampai kepada pengetahuan orang yang menegakkan kebenaran. Bidang kuasa ini hanya ada pada hakim Mazalim dan tidak ada pada hakim-hakim lain. Hakim Mazalim berkuasa dalam mencari bukti-bukti dan melakukan pembongkaran dalam meneliti sesebuah kes.
- Mengambil tindakan terhadap mereka yang nyata melakukan kezaliman atau permusuhan kerana beliau mempunyai kedudukan dan kuasa sedangkan hakim-hakim yang lain tidak boleh melakukan sedemikian. Tindakan ini biasanya berkait dengan Gabenor-gabenor atau pegawai-pegawai kerajaan yang menyalah gunakan kuasa atau perampasan harta oleh kerajaan yang zalim dengan melakukan kekejaman kepada tuan-tuangnnya. Hakim Mazalim juga boleh mengambil tindakan kepada individu-individu yang mempunyai kekuatan dan menindas mereka-mereka yang lain atau harta-harta mereka.
- Hakim Mazalim juga boleh melambatkan proses mengeluarkan hukuman atau menangguhkan sebuah prosiding ketika berlaku kesamaran dalam kes-kes yang ditelitinya. Al-Faqih Abu Ya’ la al Hanbali dalam membincangkan bidang kuasa hakim Mazalim berkata, “Menghakimi di antara yang bertikai dan menghukumkan diantara yang berbalah, maka beliau tidak harus keluar dalam penghakiman diantara mereka itu factor dan tuntutan kebenaran, dan beliau tidak harus menghukum diantara mereka itu dengan sesuatu yang tidak dihukum oleh apara hakim dan Kadi”.Dengan kata lain, Hakim amzalim tidak boleh menghukum sewenag-wenangnya. Kerana itulah, Hakim Mazalim boleh menyiasat dengan lebih dalam dan lanjut akan sebab-sebab dan keadaan pihak-pihak yang bertikai. Sekiranya pihak-pihak bertikai dihakimi oleh hakim biasa, mereka tidak mempunyai kuasa untuk menangguhkan pemutusan hukuman dan perlu segera memberi keputusan.
- Nazir Mazalim boleh mengembalikan pihak-pihak yang bertikai kepada pendamaian melalui orang-orangnya yang diamanahkan agar menyelesaikan perbalahan diantara mereka secara berdamai dengan saling redha meredhai. Pendamaian ini boleh dilakukan walaupun tanpa kerelaan pihak-pihak yang bertikai. Bagi hakim-hakim biasa, mediasi seperti ini hanya dibenarkan apabila ada bersetujuan dan kerelaan pihak-pihak yang bertikai kepada pendamaian ini.
- Selain itu, beliau boleh mendengar keterangan kesaksian orang-orang yang ‘mastur’ atau golongan yang tidak diketahui kedudukan samada fasiq atau adil. Nazir Mazalim biasanya merupakan mereka yang berpengalaman dan biasa dalam mentafsir reaksi dan tindakan seseorang saksi. Dalam mendengar kesaksian-kesaksian mereka, apa jua keputusan yang diberikan akan dikira adil.
- Nazir Mazalim juga boleh menuntut para saksi bersumpah ketika beliau meragui kedudukan mereka apabila mereka apabila mereka melakukan sumpah dengan pilihan sendiri. Beliau juga boleh meminta untuk menambahkan atau memperbanyakkan bilangan saksi bagi menghilangkan atau membuang segala keraguan atau prasangka yang timbul, sedangkan para hakim tidak dibenarkan untuk berbuat sedemikian.
- Boleh memulakan dengan memangil para saksi dan mengemukakan soalan tentang perbalahan pihak-pihak bertikai. Peraturan amnya, para hakim dan kadi perlu meminta pendakwa mengemukakan saksi dan keterangan. Mereka tidak boleh mendengan kesaksian dan keterangan tersebut tanpa diminta oleh Pendakwa. Namun, bagi hakim Mazalim, beliau boleh memanggil mana saksi dalam sebuah pertikaian dan meminta mereka memberikan keterangan.
[1]An Introduction to the Islamic Judiciary. Artikel boleh didapati di http://khilafah.com/index.php/the-khilafah/judiciary/466-an-introduction-to-the-islamic-judiciary
[2]Sistem Kehakiman Islam oleh Prof Abd Al Karim
Zaidan
[3]Mechanism for Protection and Enforcement of Human Rights In Islam by
R.K Salman, Shamrahayu A Aziz. Article boleh didapati di http://rksalman.com.ng/publications/mechanisms_for_protection_and_enforcement_of_human_rights_in_islam.pdf
0 pendapat:
Post a Comment
syukran kasiran