PINTU IJTIHAD DITUTUP
Revolusi pemikiran yang
menghalang untuk berijtihad sememang pernah berlaku bermula pada abad ke-3H. Hal
ini kerana beberapa faktor yang mendorong para cendiakawan Islam memutuskan
untuk tidak berijtihad atau mengeluarkan hukum baru. Dalam usaha
mempertimbangkan antara maslahat dan mafsadah yang bakal berlaku pada masa akan
datang maka para cendiakawan bertungkus-lumus menyelesaikan masalah yang
timbul. Pintu ijtihad ditutup bermaksud keupayaan ijtihad yang tidak lagi
berfungsi sebagai pencetus wacana pemikiran umat Islam. Ia disimpulkan melalui
penjelasan yang diolah oleh Dr.Ibrahim Abbas Al-Dzarwy dalam teori ijtihad
dalam hukum Islam.
Serangan
terhadap dunia Islam meliputi pelbagai sudut termasuk usaha untuk mencemarkan
kemuliaannya seperti munculnya golongan fasik yang ekstrem, serangan
meruntuhkan pemerintahan Islam, serta pemerintah yang sering menyalahi sifat
kepimpinan yang ditekankan dalam Islam. Kucar-kacir yang berlaku telah
menyibukkan para ulamak untuk membanteras supaya ia tidak berleluasa sehingga
menyebabkan ajaran Islam tercemar. Oleh yang demikian, para ulamak
menyelesaikan masalah yang timbul dengan mengambil pendekatan berdasarkan
hujahan imam mazhab yang berlaku sebelumnya. Perkara ini disokong oleh Abdul
Karim Al-Khatib dalam karyanya berkenaan ijtihad sebagai sebuah potensi dinamis
yang mampu menggerakkan Islam. (Abdul Karim AL-Khatib. 2005)
Abdul
Karim Al-Khatib menambah lagi bahawa penghalangan untuk memutuskan ijtihad pada
masa itu bukan kerana ijtihad itu salah dan alasan yang digunakan adalah tidak
kukuh untuk menyifatkan pintu ijtihad telah tertutup pada zaman seterusnya. Oleh
yang demikian, pemutusan ijtihad tidak berlaku dan ia dipersetujui oleh para ulamak
masa kini. Walaubagaimanapun, revolusi pemikiran yang memutuskan ijtihad itu
telah memberikan impak yang besar pada pembangunan ijtihad pada masa kini. Selain
daripada pemecahan negara pemerintahan Islam kepada yang lebih kecil, para
ulamak juga sukar untuk bermusyawarah dan berijtihad untuk membentuk
pembangunan minda Islam yang lebih selari dengan perubahan semasa.
Abdul
Halim El-Muhammady menjelaskan bahawa
ijtihad terbahagi kepada beberapa jenis antaranya ijtihad al-mutlaq yang
merujuk kepada ijtihad yang dilakukan secara langsung dan tidak terikat dengan
pendapat imam-imam tertentu. Sebagai contoh, ijtihad yang dilakukan oleh imam
mazhab yang terdiri daripada Imam Hanafi, Imam Maliki, Imam Syafi’I dan Imam
Hanbali. Kedua, ijtihad al-muhtasib iaitu ijtihad yang terikat kepada
imam tertentu seperti penggunaan Istihsan oleh Abu Yusuf yang terikat
kepada Imam Hanafi selaku gurunya. Ketiga, ijtihad al-madhhab pula
ijtihad yang berasaskan kepada mazhabnya di samping dapat memahami sumber dan
dasar pengambilan hukum tersebut. Dan yang terakhir adalah ijtihad al-fatwa
yang berfungsi sebagai pemindah pendapat imamnya untuk digunakan sebagai fatwa.
Hasil
daripada pembahagian tersebut, hakikatnya ijtihad masih wujud pada dua jenis
iaitu ijtihad al-madhhab dan ijtihad al-fatwa. Oleh yang demikian, tuduhan
bahawa pintu ijtihad tertutup adalah tidak tepat. Allah telah berfirman:
Bermaksud: Jika kamu berselisih dalam sesuatu perkara
maka kembalilah kepada Allah dan Rasul-Nya
(Surah al-Nisa’
4:59)
Dalam Tafsir Al-MIshbah oleh
M.Quraish Shihab mengaitkan ayat tersebut dengan kesinambungan pada ijtihad
sebagai hasil daripada ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya. Ketaatan yang
mendominasi jiwa seorang hamba meliputi seluruh aspek kehidupan termasuk
larangan dan tuntutan. Dalam kitab yang sama menekankan bahawa kadar ketaatan
kepada Allah dan Rasul-Nya tiada penolakan berbanding suruhan “taatilah”
pada ‘Ulil Amri” yang perlu jika tidak menyanggahi sumber asas
pengambilan solusi daripada perselisihan yang wujud.
Oleh
yang demikian, potensi dinamis ijtihad sebagai hukum Islam tidak pernah ditutup
sebaliknya ia menjadi perlahan dan tidak aktif kerana implikasi yang diterima
daripada keruntuhan pemerintahan Islam sehingga para ulamak sukar untuk
menerapkan nilai-nilai pemikiran Islam pada umat kini . Pengalikasian ijtihad
sentiasa digalakkan oleh Nabi s.a.w sebagaimana hadis Muaz bin Jabal ketika
beliau diutuskan menjadi wakil di Yaman. Sebagaimana hadis yang diriwayat oleh
Ahmad dan Abu Daud:
Maksudnya:
“Bagaimanakah nanti engkau akan memutuskan hukum apabila dibawa kepada engkau sesuatu permasalahan? Muaz menjawab:’ Saya akan memutuskan hokum berdasarkan Kitab Allah S.W.T.’ Nabi bertanya lagi,’ Sekiranya kamu tidak mendapati didalam Kitab Allah?’ Jawab Muaz.’ Saya akan memutuskan berdasarkan Sunnah.’ Tanya Nabi lagi,’ Sekiranya engkau tidak menemui didalam Sunnah?’ Muaz menjawab,’ Saya akan berijtihad dan saya tidak akan mengabaikan perkara tersebut. Nabi pun menepuk dada sambil bersabda,’ Segala puji bagi Allah yang telah member taufiq kepada utusan Rasulullah S.A.W. ke arah sesuatu yang diredhainya.”
(Riwayat Ahmad dan Abu Daud)
Pembangunan
ijtihad dapat melahirkan ramai pemikir yang mampu menyelesaikan masalah semasa
dengan adil dan tepat menurut hukum syarak. Hal ini telah dibuktikan dalam
sejaran yang membentuk generasi ilmuwan Islam dalam pelbagai kemahiran
berikutan penjanaan aplikasi daya fikir yang ditekankan dalam konsep ijtihad. Dalam
keadaan semasa, para hakim merupakan golongan yang banyak melakukan ijtihad
dalam memutuskan kes-kes yang didengarnya sepertimana bidangkuasa yang
diletakkan pada seorang hakim syarie selaku ketua mahkamah syariah di Malaysia.
0 pendapat:
Post a Comment
syukran kasiran