Monday, September 10, 2012

Nak Jadi PA?

"ko keja pa kat sana?"
"jadi PA ja"
"wow PA tu..tapi PA tu apa erk?" hehe
"Penyibuk Alam"
" ha?"
"hahaha..ko nak jadi gak tak?"
.................................

benarlah kata pujangga "pengalaman mendewasakan fikiran, ia berharga dan bisa menjadi guru kehidupan yang terbaik" oleh itu jika anda diberi peluang untuk melaksanakan apa jua amanah kerja atau tugasan yang mungkin nampak mudah dan remeh namun jangan sesekali membiarkan tanggapan itu menjadi penjana anda untuk menerimanya, hal ini kerana ia akan menjadi tugasan berisiko jika anda tidak dapat melaksanakannya dengan baik mengikut prosuder dan kekemasan yang teratur, termasuklah tanggungjawab sebagai PA atau personal assisstant,

untuk makluman awal, ana bukan PA dengan nama sebenar jawatan tersebut jadi ana tidak bermaksud untuk mendekripsikan tugasan atau peranannya secara tepat sebaliknya hanya sebagai perkongsian tanpa mengira apa jua tugasan atau amanah yang anda dapat tapi ingatlah untuk lakukannya secara itqan, alhamdulillah berkat tarbiyah daripada JAKIM suatu ketika dulu, ana dapat aplikasi dan fahami dengan hemah cara sektor kerajaan bekerja, walaupun jawatan ini nampak kecil tapi ia tetap memainkan peranan yang besar kerana anda mudah dipersalahkan jika anda gagal untuk menjawab persoalan yang ditanyakan terutamanya tentang dokumen yang diserahkan bawah jagaan anda, jadi selalulah berhati-hati,

sebagai langkah berjaga-jaga, jangan ikut cakap boss!, (hehe)
maksud ana, sememangnya kebanyakan dokumen adalah sulit dan tidak boleh disebar-luaskan namun perlu diingatkan bahawa dokumen tersebut dibawah jagaan anda, oleh itu anda perlu tahu isi kandungannya, seeloknya hafal terus kod fail dan kedudukan fail serta perkara yang mengingatkan peristiwa yang melibatkan dokumen tersebut sehingga ia bukan lagi bawah jagaan anda dengan sahih, jika tidak memahami tentang fail tersebut maka boleh bertanya kepada boss, tidak perlu tahu secara "detail" tapi memadai anda memahami secara asasnya, maklum la PA..apa salahnya menyibuk?

kedua, wat keja sendiri dengan cara sendiri yang mudah difahami, atau dengan erti kata lain, anda perlu tahu laci mana untuk dokumen "latest", butir salinan peribadi boss, simpanan contact number yang berkaitan, serta borang-borang umum yang sering digunakan, susunlah dengan cara sendiri tapi mestilah dengan teratur jangan sampai orang lain akan susah untuk faham jika anda tidak hadir ke pejabat, hal ini bukan sahaja dapat membantu anda untuk melakukan tugasan dengan kemas malah ia juga membantu mengawal kecekapan terlatih,


yang terakhir dan paling penting, bela kepercayaan boss pada anda, jangan khianati seperti mengambil barang tanpa izin di mejanya terutamanya miliknya, tidak membuat selerak atas mejanya, meminta izin terlebih dahulu bagi perkara yang baru diketahuinya, seperti akhlak Baginda s.a.w yang sentiasa amanah dalam berniaga sehingga memikat hati Siti Khadijah, kerja itu adalah ibadah, dan hidup kita adalah untuk beribadah kepadaNya semata, tiada tujuan lain kita dijadikan maka jadikanlah pejabat juga medan ibadah untuk kita, selalu senyum pada hari isnin, selasa, rabu, khamis, jumaat, sabtu, dan ahad..

selamat bekerja! Allah adalah boss sebenar kita,

0 pendapat:

Post a Comment

syukran kasiran