Friday, September 14, 2012

Kulaan Itu Saudara

‘Amun wani manimbai lunta, wani tuh jua tajun ka banyu’.

jika dirungkai frasa ini pada orang banjar pasti mudah saja difahami, namun jika di-ngomong pada puak Angah, entah apa yang terzahir pada kotak pemahamannya (hehe), singgah jenguk muka buku terpandang pada satu muka buku yang mencatat ribuan "penyuka" kepunyaan "kulaan bagan sarai", bolehlah jadi pengubat gelak sensorang memecah kesunyian suasana kerja,


ana dibesarkan di perkampungan banjar jadi ana tiada janggal dengan frasa dan perkataan yang digunakan walaupun jarang dipertuturkan namun banyak lagi perkataan dibawah dialek banjar yang ana faham, seperti kejadian ikan salmon, jauh mana pergi akhirnya mati pada tempat asal gak yang jadi pilihan, dan seperti kata madah melayu lama, ikan kembali ke lubuk, atau seperti kata orang kampung ana "Biar batihang haur asal rumah saurang, tihang ulin mun rumah urang’
kehidupan yang dibasahi dengan rumpun bangsa yang sama bertahun lamanya tidak menjelaskan makna keistimewaan orang banjar di mata ana, tapi sejak mula berhijrah dan menjejak kaki di daerah yang berlainan, terasa istimewa menjadi kelompok banjar, mungkin kerana sukar untuk ketemu orang banjar apatah lagi orang yang pandai "basurah", biasanya generasi muda belia banjar malu untuk mempertuturkan bahasa banjar kerana ia kedengaran lawak dan sebutannya tidak jauh beza dengan bahasa melayu jadi bagi orang yang berstatus lain akan merasakan seolah bahasa melayu yang dirosakkan, sedangkan hakikatnya ia adalah kerana orang banjar berasal dari Asia Tenggara juga,

jadi tak mustahil bahasa melayu dan banjar banyak persamaan pada kalimah, berikutan asal-usul dari kepulauan yang sama,

"mak suka orang banjar la, dia cakap ari tu kalau boleh nak carikan adik ipar pun orang banjar macam abah"

"hang minat orang banjar tak?"

bila fikirkan semula, ada kebenarannya sebab kebanyakan saudara-mara pilih orang banjar juga jadikan menantu, jika tidak kampung yang sama, mungkin kampung sebelah, atau mungkin daerah yang sama, tapi tidak jauh mana tetap juga banjar bertemu banjar meskipun bukan dari suku yang sama, banjar juga terdiri dari pelbagai suku seperti Banjar Pahuluan, Banjar Batang Banyu, Banjar Kuala, Banjar Alai, dan Banjar Kaluak,

mengikut nama suku yang dinyatakan seolah membuktikan bahawa pembahagian tersebut dipengaruhi oleh kawasan, dominannya orang banjar sangat rapat dengan aktiviti pertanian, sebagai contoh banyu yang bermaksud air, kuala pula seperti muara, pahuluan juga merujuk kepada sungai, biasanya perbezaan yang terbit antara suku dapat dikenal-pasti, ana masih ingat mak mengatakan bahawa banjar Alai lebih pekat bahasa banjar yang digunakan tapi ana tak pasti sama ada ia adalah pendapat mak atau pengetahuan sebenar,

 apa suku kita dihidupkan di muka bumi, bukanlah untuk bermegah dengan keturunan,
Sabda Rasulullah, seraya bersabda: “Hai manusia, ketahuilah Tuhan kamu adalah satu dan ayah kamu adalah satu. Ketahuilah, tiada kelebihan bangsa arab terhadap ‘ajam, begitu ‘ajam terhadap bangsa arab. Tiada kelebihan bagi yang berkulit merah atas yang berkulit hitam dan begitulah bagi yang berkulit hitam atas yang berkulit merah kecuali dengan takwa. Tidakkah aku sampaikan? Mereka menjawab: Rasulullah telah menyampaikan.”
tapi untuk berkenalan sebagaimana firman Allah s.w.t
“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (Qs. Al Hujuraat 13)
 "diorang bukan pelik, dan jangan sesekali described somebody yang you'll tak kenal dengan kata diorang "pelik" sebaliknya gantikan dengan "unik", itu lebih nampak penghargaan, sebab bila kita kata diorang "pelik" seolahnya kita sedang bina tembok pemisah ukhuwwah untuk kenal budaya dan adat diorang, biasanya semua yang dilakukan ada sebab dan kepercayaan" pesanan Tuan Haji semasa kursus Trainer di Sentosa Regency Hotel

2 pendapat:

naim said...

Banjar ? akak duduk negeri mana?

skyjamil said...

haruslaa naim..aik negeri sebelah kamu ja..dokat benor ha

Post a Comment

syukran kasiran