Tuesday, February 7, 2012

Conan Edogawa= Sherlock Holmes


Sebenarnya, nama 'Conan' sendiri diambil dari seorang novelis bernama 'Sir Arthur Conan Doyle' yang telah menghasilkan karya novel misteri dengan tokoh utamanya seorang detektif bernama 'Sherlock Holmes'. Kekuatan analisis serta imiginasi tajam yang dimiliki oleh Sherlock Holmes dalam memecahkan setiap misteri, ditambah lagi rasa salut Gosho Aoyama terhadap novelis Conan Doyle inilah yang mendorong Aoyama untuk melahirkan sebuah "reinkarnasi" watak seorang detektif baru bernama Conan Edogawa itu. Malah, Conan juga pernah digelar sebagai Little Sherlock dalam episodnya menyelesaikan kes pembunuhan yang dirancang oleh seorang doktor sebagai penyempurnaan amanat ayahnya- Asou Keiji. Di samping itu, Aoyama juga melahirkan watak penulis terkenal pada Kudo Yusaku yang merupakan ayah Kudo Shinichi. Hal ini seolah bertindak sebagai penguat inspirasi kepada karyanya.


Gosho Aoyama mungkin bukan satu-satunya orang yang terinspirasi oleh Sherlock Holmes, bahkan syarikat filem Warner Bros Pictures dan Village Roadshow Pictures turut berkolaborasi dalam mengangkat cerita Sherlock Holmes tersebut ke layar lebar. Tak disangka, filem yang diarahkan oleh Guy Ritchie ini bermotif karena filem yang memakan masa 2 jam 8 minit tersebut sangat kental dengan muatan ritual Illuminati-Kabbalah dan sarat dengan aroma konspirasi global Freemason dalam menciptakan sebuah misi dunia baru.

Kembali lagi ke Sherlock Holmes, dalam filem ini diceritakan bagaimana kisah seorang detektif bernama Holmes yang selalu didampingi rakannya DR. John Watson dalam mengungkap misteri pembunuhan berantai yang dilakukan oleh Lord Henry Blackwood salah seorang penyihir ulung yang merupakan anak 'haram' dari Sir Thomas Rodrum ketua persaudaraan rahsia kuil empat aliran.

Blackwood menjadi buron kerana mempraktikkan Black Magic dengan disertai pembunuhan terhadap 5 gadis dan cuba untuk membunuh gadis yang keenam namun dapat dipatahkan oleh Holmes dan kawan-kawan. Blackwood pun kemudian dijatuhi hukuman gantung dan dihukum. Namun dengan sihirnya ia dapat "bangkit" kembali dari kubur dan melakukan pembunuhan terhadap beberapa orang serta mengambil alih kepimpinan kuil empat aliran yang ia jadikan kenderaan untuk menguasai parlimen Inggeris.

Dibanding filem-filem konspirasi lain, mungkin filem ini undian lebih berani dan terkesan
Baru masuk ke dalam intro saja, filem ini sudah mempertontonkan ritual "Mind Control" yang merupakan amalan sihir dengan mengendalikan fikiran manusia dan disertai dengan penyeksaan hingga pembunuhan. Ritual ini biasanya dilakukan oleh Kaum Kabbalis dalam sebuah loji tertutup. Selain disertai dengan penyeksaan, terkadang ritual ini juga "diselingi" dengan persetubuhan. Dalam filem ini pula diceritakan bahawa Blackwood merupakan anak haram dari Thomas Rodrum yang dihasilkan dari persetubuhannya dengan seorang wanita saat ia melakukan sebuah ritual.


Dalam filem ini, simbol-simbol Illuminati dipertontonkan dengan sangat jelas dan begitu norak. Seperti simbol Bintang (pentagram) terbalik yang merefleksikan kepala Baphomet iaitu seekor kambing yang mereka sembah dan sangat dikultuskan. Baphomet sendiri telah menjadi simbol utama bagi para pengikut gereja setan sejak dulu.


Dalam ceritanya ini, dikisahkan tentang 'jamaah' kuil empat aliran yang memiliki sebuah "kitab mantra" berupa kitab sihir dengan tulisan Ibrani yang penuh dengan amalan mistik. Sama halnya dengan Bani Israil yang telah lama melakukan penyelewengan terhadap Taurat dan menggantikannya dengan Talmud yang jauh dari ajaran Tauhid Samawi. Hal tersebut disebabkan kerana etnik Bani Israil yang lama dipengaruhi oleh kesan paganisme Mesir jauh hari sebelum diturunkannya Taurat.

Lagi-lagi kembali ke film Sherlock Holmes. Dalam kisahnya itu, Sherlock Holmes selepas berfikir keras akhirnya berjaya menyelesaikan misteri pembunuhan berantai yang dilakukan oleh Lord Blackwood. Ia menyedari bahawa Blackwood dalam pembunuhannya itu menggunakan sistem ritual mistik yang telah lama diamalkan oleh kuil rahsia empat aliran semenjak berabad-abad silam.


Holmes juga mengatakan bahawa aliran ini merupakan sebuah kumpulan persaudaraan (fraternity) rahsia yang sedari dulu telah mengendalikan kerajaan-kerajaan kuno serta mengadopsi kepercayaan Dinasti Firaun. Aliran ini memiliki sebuah perkumpulan sangat eksklusif di mana para anggotanya memakai baju serba hitam dengan lambang bintang terbalik (Baphomet) di dadanya.

Mirip dengan tokoh antagonis dalam siri Detektif Conan di mana ahli organisasinya berpakaian serba hitam dan memiliki nama samaran yang diambil dari variasi minuman keras seperti Vodka, Gin dan Vermouth.

Namun filem yang dibintangi oleh Robert Downey Jr. dan Jude Law ini tidak hanya berhenti degan mempertunjukkan simbol-simbol Freemason seperti Pyramid, Sphinx, Sun-God, Baphomet berikut ritualnya sahaja. Filem ini bahkan "mencabar" umat manusia dengan mengutarakan misi mereka secara gamblang, iaitu mengambil alih kuasa dunia dan menciptakan sebuah tatanan dunia baru (New World Order).

Apa yang dikatakan Blackwood dalam filem ini sesungguhnya bukan sekadar rekaan semata-mata, kaum globalis-pluralis saat ini memang telah merancang hal itu secara matang dan berorganisasi. Dunia ini akan dijajah sehingga mereka membongkok ketakutan, perang saudara akan diciptakan sehingga membuat mereka semakin lemah, lalu ketakutan itu akan dijadikan sebagai senjata untuk mengendalikan mereka.

Dalam cerita ini, Blackwood menggunakan kuasa "magisnya" untuk melindungi para pengikutnya yang loyal, ia bahkan tak segan-segan membunuh Standish-salah satu ahli aliran-yang menolak untuk tunduk di bawah kekuasaannya. Selain itu, untuk melancarkan misinya ini ia memanfaatkan kekuatan polis. Ia juga ingin mengambil kawalan parlimen Inggeris sebagai langkah awal untuk mendominasi kawalan dunia.

Jangan dilupakan juga bahawa filem Sherlock Holmes ini adalah pengeluaran Warner Bros, dimana Jack Warner-salah satu pengasas Warner Brothers-dan juga Louis B. Mayer (MGM), dan Darryl Zanuck (20th Century Fox) adalah orang-orang Freemason yang mempunyai industri perfileman terbesar di Holywood. Warner Bros juga-lah yang mengangkat siri sihir Harry Potter yang penuh kontroversi itu ke layar lebar.


0 pendapat:

Post a Comment

syukran kasiran