Setelah selesai mentelaah 2 entri sebelum ini yang telah diasingkan mengikut perundangan,
perlu diingatkan bahawa pembahagian dan penelitian tersebut dilakukan
berdasarkan pembacaan saya sahaja, sebarang penambahan atau pembetulan sukacita
diharapkan kerjasama untuk menghantar komentar di ruangan yang disediakan.
Seterusnya entri yang terakhir merujuk kepada perbincangan
berkenaan suami nusyuz atau dengan kata mudah suami derhaka, mungkin istilah
itu terlalu janggal atau terlampau namun ia adalah hakikat pendefinisian
bukannya rekaan semata. Entri terakhir ini cuba untuk mengungkit secara kemas
perbandingan yang dapat dikesan berhubung dengan dua perundangan berkenaan
suami nusyuz. Umumnya, tidak banyak perbandingan yang dapat dibuat melainkan
beberapa isi yang dapat disandarkan.
Pertama, pensabitan suami nusyuz menurut syariah tidak perlu
penilaian terhadap kedua-dua pihak sebagaimana yang disabitkan oleh subseksyen
54(b) AMU. Penilaian sikap, tingkah-laku dan perangai suami isteri tidak perlu
dibuktikan sebagai pengesahan permohonan penceraian sebaliknya suami yang
nusyuz adalah berdasarkan pengaduan isteri yang dinilai dan dibuktikan bahwa
pengaduan tersebut adalah benar dan tepat. Hal ini kerana suami dalam Islam
merupakan ketua keluarga yang dibebani pelbagai tanggungjawab, malah cara
pelaksanaan dan menghadapi karenah isteri juga telah digariskan dalam Islam.
oleh itu, jika pengaduan isteri terhadap suami nusyuz kerana pengabaian haknya
maka ia memadai dengan pembuktian pengabaian tersebut. Sebaliknya AMU bersifat
lebih umum dalam pensabitan tersebut. oleh yang demikian, ia memerlukan
pembuktian yang ketat dengan melihat keadaan kedua-dua pihak. Sekiranya
kedua-duanya mempunyai perangai yang buruk maka mereka dianggap dijangka munasabah
untuk bersama.
Kedua, Islam mengkhususkan kaedah tertentu dalam
menyelesaikan masalah suami nusyuz, dan ia berbeza bagi situasi jika isteri
nusyuz. Pengaduan isteri dan tuntutannya perlu disuarakan kepada qadhi dan
tanggungjawab qadhi untuk meneliti pengaduan tersebut termasuk mengeluarkan
surat perintah, menjatuhkan hukuman takzir, atau melantik orang tengah atau
penceraian. Namun, AMU menyamakan kaedah pensabitan pada subseksyen yang sama
dengan hanya mengambil kira petisyen tersebut dikemukakan oleh pihak isteri
atau suami tanpa mengabaikan munasabah pendakwaan tersebut. Malah, tuntutan
pada pensabitan dibawah subseksyen tersebut bermatlamatkan penceraian semata,
sebaliknya dalam Islam, qadhi akan mengeluarkan surat perintah untuk menunaikan
hak yang terabai oleh pihak suami, dan penceraian adalah langkah terakhir
sekiranya keengganan suami berterusan.
Ketiga, suami nusyuz adalah apabila perbuatan nusyuz
tersebut sering dilakukannya tanpa alasan atau sengaja mengambil remeh perihal
hak tersebut. Tetapi, pendakwaan adulteri dibawah subseksyen 54(a) memerlukan
ujian subjektif yang mensyaratkan kes-kes tertentu yang boleh dijadikan
penerimaan pensabitan tersebut dan menunjukkan bahawa alasan adulteri menjadi
sebab ia tidak tahan tinggal bersama tanpa mengambil kira peribadi yang
munasabah, sebaliknya ujian tersebut tidak diperlukan jika pendakwaan dibawah
subseksyen 54(b) kerana mahkamah yang akan menjawab sama ada pendakwaan itu
dijangka munasabah tinggal bersama atau sebaliknya berdasarkanbutir-butir perbicaraan
yang berlangsung.
Sebagai penutup,
Terima kasih diucapkan…
0 pendapat:
Post a Comment
syukran kasiran