“celaka engkau! Bukankah engkau telah membangunkan
rumahtangga atas dasar cinta? Maka di manakah pemeliharaan dan perawatanmu?”
Memetik kata Saidina Umar al-Khattab kepada seseorang yang
hendak menceraikan isterinya kerana tidak suka. Malah Sayyid Qutb juga telah
mengingatkan bahawa mengenepi perihal emosi yang sering berbolak-balik dalam
mengekalkan perhubungan baik dan pergaulan bersama isteri agar keutuhan
rumahtangga menghadiahkan sakinah, mawaddah dan rahmah.
Dalam Akta Memperbaharui Undang-undang (Akta 164) (AMU) yang
berkuatkuasa bagi pengadilan kes mahkamah sivil tidak menggunakan istilah suami
nusyuz secara khusus. Namun, ia termasuk dalam penilaian kuat dalam membuktikan
wujudnya kepecah-belahn perkahwinan. Umumnya, kepecah-belahan perkahwinan
merupakan alasan utama selain persetujuan bersama yang membenarkan mahkamah
mengeluarkan dikri penceraian kepada pasangan tersebut. Ia merujuk kepada
seksyen 54 akta tersebut yang menyatakan bahawa:
“Dalam penyiasatannya berkenaan dengan fakta-fakta dan hal
keadaan yang dikatakan sebagai menyebabkan atau membawa kepada kepecah-belahan
perkahwinan itu, mahkamah hendaklah memberi perhatian kepada satu, atau lebih
daripada fakta-fakta berikut.”
Antara fakta yang perlu diambil perhatian oleh mahkamah
termasuk perbuatan aldulteri dan tingkahlaku pasangan yang tidak memungkin
mereka tinggal bersama dengan baik. Subseksyen 54(a) dan (b) ini boleh
dikaitkan dengan perbuatan suami nusyuz dalam syariah. Hal ini kerana fakta
bagi perbuatan tersebut lebih mendekati perilaku dan tabiat pasangan yang
memberi risiko atau kesan kepada rumahtangga sekiranya terus bertahan tanpa
pengaduan. Terdapat 2 lagi fakta yang dimaksudkan oleh seksyen 54 tersebut
namun saya hanya memberi penumpuaan pada suami nusyuz.
Adulteri dalam konsep yang mudah difahami adalah zina
muhsan. Secara perundangannya, ia boleh diertikan sebagai hubungan seks yang
berlaku bagi pasangan yang telah berkahwin sama ada seorang atau kedua-duanya
secara rela tapi bukan dengan pasangan masing-masing yang sah didaftarkan. Hal
ini telah menafikan hak seksual isteri sekaligus mengugat keharmonian
rumahtangga kerana isteri tidak mendapat layanan yang diharapkan.
Manakala tingkah laku yang menyebabkan pasangan dengan
munasabah tidak dapat bertahan untuk hidup bersama pula termasuklah perbuatan
mencederakan, mengeluarkan kata kesat, maki-hamun dan seumpamanya. Namun
penilaian bukanlah mudah kerana mahkamah turut mengambil pertimbangan terhadap
perangai serta sikap pergaulan kedua-dua belah pihak sama ada suami mahupun
isteri. Jika seolah sama meskipun fakta adalah wujud maka permohonan tetap
gagal. Ia dianggap tidak munasabah yang diterima. Mahkamah akan menggunakan
inisiatif dengan memerintahkan pasangan tersebut kembali bersama.
Sekiranya pembuktian yang munasabah dapat dikesan atau
dipertimbangkan daripada perbicaraan maka dikri penceraian yang sah akan
dikeluarkan sekaligus membenarkan pasangan tersebut berpisah dengan sah. Contoh
pembuktian yang munasabah pada situasi
suami yang sering memaki-hamun serta mengasari isteri ketika ia mabuk. Situasi
ini akan memberi tekanan kepada isteri jika suaminya seorang kaki botol. Maka
ia tidak dijangka munasabah untuk tinggal bersama.
0 pendapat:
Post a Comment
syukran kasiran