Persoalan tentang suami nusyuz mungkin jarang diambil berat
oleh banyak pihak, malah ia juga tidak dibincangkan sekerap perbincangan
mengenai perihal isteri yang nusyuz. Sebelum menganjak kepada perbincangan yang
lebih dalam, ada baiknya kita didedahkan tentang pengertian nusyuz dari segi
bahasa ialah berhenti di tempat yang tinggi dan menonjol di muka bumi. Ia
seperti suatu gambaran perasaan yang mengungkapkan keadaan jiwa yang sombong dengan melakukan penderhakaan
dan seumpamanya. Huraian definisi ini dinyatakan oleh Sayyid Qutb dalam
tafsirnya.
Suami nusyuz merujuk kepada perlakuan zalim seperti tidak
menunaikan hak isteri sama ada dalam giliran atau nafkah, atau bercakap serta
bertindak kasar terhadap pasangannya. Saya tidak mahu menyentuh perihal isteri
nusyuz meskipun perbezaan atau persamaannya. Sebaliknya, penumpuaan hanya pada
pemahaman tentang kes suami nusyuz serta kesannya dari sudut perundangan secara
perbandingan antara Enakmen Undang-undang Keluarga Islam yang berkuatkuasa di
Mahkamah Syariah dengan Akta Memperbaharui Undang-undang yang diaplikasikan
dalam perbicaraan kes mahkamah sivil.
Berpegang pada definisi tersebut, jelaslah bahawa suami
nusyuz boleh menjadi alasan keretakkan rumahtangga yang perlu diselesaikan
sekiranya mahu perkahwinan diteruskan dengan baik. Isteri juga mestilah
bersikap toleransi dengan memberi peringatan dan nasihat dengan baik terlebih
dahulu sebelum bertindak membuat aduan kepada pihak berwajib. Hal ini bagi
mengambil kira keadaan yang mendorong tindakan suami sedemikian yang mungkin
berdasarkan alasan yang munasabah atau tekanan yang dialaminya. Namun sekiranya
ia berlarutan sehingga menggugat keamanan untuk isteri tinggal bersamanya maka
menurut Imam Syafie, pengaduan untuk penyelesaian perlu dilakukan atas kuasa
qadhi. Isteri tidak dibenarkan membuat tindakan sebagaimana penyelesaian yang
dianjurkan kepada suami, dalam surah An-Nisa’ ayat 34.
Menurut Imam Syafie lagi, qadhi boleh mengeluarkan surat
perintah kepada suami bagi menjawab tuntutan hak isteri sekiranya pengabaian
hak telah benar berlaku. Malah isteri boleh menuntut hukuman takzir jika
perintah tersebut tidak diendahkan oleh pihak suami. Dalam Enakmen
Undang-undang Keluarga Islam Selangor (seksyen 126) menjelaskan bahawa
pelanggaran surat perintah mahkamah oleh suami akan membolehkan hukuman penjara
tidak lebih 6 bulan atau denda tidak lebih RM1000 atau kedua-duanya.
Sekiranya keadaan nusyuz masih tidak melihatkan perubahan
maka penceraian bagi kedua pihak mungkin boleh menjadi jalan terakhir selepas
perlantikan perantara yang juga boleh dijadikan usaha mengembalikan keharmonian
rumahtangga tersebut.
Satu kes yang perlu diambil perhatian apabila berlaku
penderaan atau kecederaan fizikal akibat dipukul atau sebagainya oleh suami.
Maka langkah pertama yang perlu dilakukan oleh pihak isteri adalah mendapat
laporan polis serta perubatan kemudian membawa kedua-duanya bagi mendapat
perintah pelindungan daripada mahkamah. Di samping itu, ia juga penting sebagai
bukti dalam tuntutan cerai taklik atau fasakh kelak. Dalam subseksyen 107 (2)
enakmen yang sama mensabitkan hukuman terhadap suami atas penghinaan mahkamah
jika mengabaikan perintah perlindungan tersebut.
Perlu diingatkan bahawa jika isteri mahukan rundingan atau
nasihat sebagai penyelesaian maka aduan perlu dilaporkan kepada Jabatan Agama
dan ia adalah tindakan awal yang lebih bijak dan tidak tergesa-gesa. Isteri
perlu berfikiran jauh dan elakkan tindakan emosi menguasai keputusannya.
Allah telah berfirman dalam surah An-Nisa’ ayat 19 yang
bermaksud:
Dan bergaullah kamu dengan mereka
(isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik.
0 pendapat:
Post a Comment
syukran kasiran