Biasanya dalam permainan tuju kasut, kita akan diberi
balingan percubaan sebanyak 2 kali, dan balingan yang ketiga ibarat peluang
terakhir untuk lari daripada terkena kasut pihak lawan. Bagi yang tidak pernah
merasai permainan tuju kasut adalah saham kerugian yang besar pada waktu
kecilnya kerana saya dan kawan-kawan pernah menjadikan permainan tuju kasut
sebagai acara melepaskan lelah ulangkaji dek peperiksaan.
Tapi sedarkah bahawa kita kini berada pada fasa terakhir
atau peluang terakhir yang menentukan pilihan kekal bukan hanya sebagai
pemenang atau merangkul kekalahan tetapi lebih daripada itu.
Sebagaimana firman Allah s.w.t dalam surah al-Bayyinah ayat
2 yang bermaksud:
Iaitu seorang Rasul dari Allah
yang membacakan (kepada mereka) Lembaran-lembaran Suci,
Allah telah mengutuskan Muhammad s.a.w sebagai utusan yang
terakhir. Dan hal ini telah sedia maklum oleh setiap muslim. Namun penegasan
yang cuba dirungkai dari pengutusan terakhir tersebut mungkin dapat dijelaskan
melalui ayat sebelumnya yang bermaksud:
Orang-orang yang kafir dari Ahli
Kitab (Yahudi dan Nasrani) serta orang-orang musyrik, tidak akan terlepas (dari
kepercayaan dan amalan masing-masing) sehingga datang kepada mereka bukti yang
jelas nyata,
Dalam ayat tersebut menzahirkan maksud tuntutan daripada
kalangan Ahli Kitab yang tidak mahu berpaling daripada kesesatan mereka
sehingga tibanya pengutusan Muhammad s.a.w sebagai utusan seterusnya selepas
Nabi Isa (Yahudi) serta Nabi Musa (Nasrani). Allah telah menetapkan bahawa
Muhammad s.a.w merupakan utusan terakhir dan tiada lagi rasul yang akan hadir
untuk membacakan lembaran-lembaran suci bagi mereka. Meskipun kebenaran
daripada bukti yang jelas dan nyata telah mereka (Yahudi dan Nasrani) dapati
daripada dakwah risalah yang dibawa oleh utusan yang disampaikan Allah kepada
mereka.
Fasa atau peluang terakhir yang dimaksudkan ialah berhubung
dengan tanggungjawab yang telah dilaksanakan oleh Muhammad s.a.w dalam
membacakan lembaran suci dan menjelaskan hak dan batil. Selepas Baginda s.a.w
wafat maka hanya tinggal Al-quran serta sunnahnya sebagai rujukan. Terpulanglah
pada insan tersebut untuk menggunakan atau sebaliknya kerana tiada lagi Rasul
yang akan membacakannya. Maka ia sekaligus menuntut pilihan yang kekal pada
setiap insan sama ada untuk menjadi sebaik-baik insan atau seburuk-buruk insan.
Sebagaimana yang dijelaskan pada ayat seterusnya daripada
surah yang sama:
Sesungguhnya orang-orang yang
beriman dan beramal salih, mereka itulah sebaik-baik makhluk.
Seandainya, kita mengikut jejak Yahudi dan Nasrani yang
sering menuntut kebenaran yang jelas sedangkan selepas hadirnya kebenaran itu,
mereka tidak memihak kepada tuntutan tersebut. sebaliknya makin berpecah-belah
sehingga berbunuh-bunuhan antara mereka kerana saling mempertahankan kesesatan
yang dicipta sendiri.
Pilihan itu telah jelas sama ada syurga Adn’ atau Neraka
Jahanam. Allah memerintahkan hamba-Nya untuk beribadah kepada-Nya dengan iman,
mengerjakan solat kerana beriman, membelanjakan harta dengan berzakat kerana
iman, maka inilah penghuni pilihan yang akan dicop sebaik-baik makhluk.
Sebaliknya jika kebenaran yang disampaikan itu ditutupi oleh nafsu dan
penyelewengan maka ia tidak boleh lagi digelar sebagai suatu kebenaran. Maka
hala dan balasannya juga tidak akan sama.
0 pendapat:
Post a Comment
syukran kasiran