“iklan kat Malaysia memang tak dak yang membina atau
mendekatkan rakyatnya dengan pemahaman pada Islam.”
*click share on facebook*
“best la tema tv ni sempena ramadhan, masih hangat rupanya
bahang Islamiah didada rakyat Malaysia, alhmdullillah, “ desus hatinya melihat
rancangan TV yang kian meriah dek Ramadhan pada kali ini tidak seperti dulu
atau sebelumnya.
........................................................................................................
Perbezaan respon tersebut mungkin bisa menunjukkan
tranformasi yang cuba dilakukan oleh pihak media atau mungkin juga telah ramai
kelompok yang sedar bangkit mengeluarkan idea yang selaras dengan matlamat
Ramadhan sebagai madrasah tarbiyyah, syukur pada-Nya atas ruang dan peluang
untuk memberi penekanan dan pendedahan tentang agama yang semakin luntur dibawa
arus kemodenan dan kekeliruan dewasa ini,
Tidak dinafikan peranan media dalam memberi pengaruh besar
terhadap pembangunan masyarakat, hal ini kerana ia banyak digunakan dan
kemungkinan bagi isi rumah yang tidak mempunyai TV adalah sangat kecil, oleh
itu usaha sesetengah pihak dalam menerapkan nilai-nilai Islam dalam
menghidupkan ramadhan terutamanya adalah patut dipuji, sebagai contoh TV
AL-HIJRAH, ASTRO OASIS, ASTRO RAMADHAN, SERTA stesen TV lain yang juga ada
penambahan dalam memberi nafas Ramadhan untuk dirasai oleh masyarakat Malaysia
terutamanya.
Rancangan yang boleh wajar ditonton seperti Bicara Surah
TV1, Tazkirah Ramadhan Astro OASIS, Ihya’ Ramadhan TV AL-HIJRAH, dan
seumpamanya termasuk tentang Palestin, Syahadah, atau bacaan al-quran yang
telah direncanakan dalam kebanyakan stesen TV yang banyak membantu membuka
pintu ilmu bagi kita, inilah warna-warna media yang diharapkan, bukannya media
yang banyak hiburan atau kesia-siaan pada penontonnya, hasilnya penonton tidak
maju dan berfikiran sempit jika banyak melihat TV, sedangkan ia mampu
melahirkan generasi sebaliknya, bukankah begitu?
Di samping itu, adalah patut dipuji apabila pihak TV ada
menerbitkan sebuah iklan berbentuk tazkirah ringkas kepada pemandu terutamanya,
jalan cerita iklan tersebut ringkas tentang seorang pemuda yang sedang
mengalami kesesakan lalulintas kemudian diuji ketahanan imannya apabila
rakannya yang bukan Islam makan burger, kemudian tawaran sekotak rokok
oleh seorang rakannya yang turut berada
dalam kereta yang sama, dan tetiba keretanya pula dilanggar secara tidak
sengaja oleh pemandu belakang, namun pemandu tetap bisa mempertahankan imannya
kerana Ramadhan adalah kewajipan untuknya berpuasa, motif bagi iklan adalah
jelas dan penyampaiannya juga menarik, tahniah diucapkan!
Seterusnya, tema TV AL-HIJRAH iaitu Ramadhan satu
perjuangan, masyaAllah besar ertinya, tahniah!
Sungguh indah terapi tema tersebut, mudahan perjuangan
bersama dalam menjalani Ramadhan ini dapat melahirkan lebih ramai pejuang-pejuang
yang benar kerana Allah dan Islam, insyaAllah..
Wallahua’alam bissawab.
0 pendapat:
Post a Comment
syukran kasiran