Thursday, April 21, 2011

Peperangan Wajar


Dalam perbahasan topik ini dibawah undang-undang antarabangsa ia juga dikenali dengan istilah 'Just War' yang bermaksud perang yang dibenarkan  atau kewajarannya diterima, dalam Islam punca yang dianggap wajar dan diterima untuk dilancarkan peperangan terdiri daripada dua keadaan iaitu self-defence atau sebagai mempertahankan diri daripada pencerobohan musuh sebagaimana yang dijelaskan dalam surah al-Baqarah ayat 190 bahawa Allah s.w.t telah berfirman:

وَقَـٰتِلُواْ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ يُقَـٰتِلُونَكُمۡ وَلَا تَعۡتَدُوٓاْ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلۡمُعۡتَدِينَ (١٩٠

walaupun demikian, tindak-balas yang dibenarkan harus dibatasi dan ia dihadkan hanya untuk keperluan tersebut sahaja, tanpa melebih dari hasrat untuk pertahan dirinya,
keadaan yang kedua, peperangan juga dibolehkan bagi pertahankan hak negara yang diceroboh  yang mana pencerobohan tersebut tidak didasari dengan alasan dan sebab yang wajar, maka pada keadaan ini adalah dibolehkan peperangan ke atas negara yang melakukan pencerobohan tersebut, sebagai contoh Perang Badar, Perang Khandak dan sebagainya yang pernah berlaku dalam sejarah Islam, sebahagian besar perang yang tercetus pada zaman Rasullullah s.a.w adalah sebagai pertahankan diri serta menggagalkan rancangan musuh untuk melakukan serangan ke atas umat Islam atau mempertahankan negara serta rakyat Islam pada masa itu,

Istilah 'Just War' dalam undang-undang antarabangsa dipelopori oleh Paderi Thomas pada abad ke-13, yang menyatakan bahawa ahli-ahli undang-undang antarabangsa adalah wajar peperangan berdasarkan niat dan kepentingan negara tanpa mengabaikan alasan yang wajar seperti keselamatan, rasa terancam dan sebagainya, PERASAN terancam ini juga dijadikan alasan oleh Israel laknatullah untuk menyerang penduduk Palestin,
di samping itu juga, istilah 'Just War' yang digunakan dalam undang-undang antarabangsa juga mensyaratkan bahawa negara yang terlibat dalam perang tidak boleh terikat dengan sesuatu apapun termasuk terikat dengan negara lain melainkan alasan yang dijadikan kewajaran peperangan tersebut adalah bersifat kepentingan khusus,

artikel 51 Piagam Bangsa-Bangsa Bersatu menyatakan bahawa:
- kebenaran bagi negara anggota untuk mempertahankan diri sama ada secara sendirian atau kolektif apabila diserang oleh negara PBB yang lain dengan syarat dilaporkan kepada Security Council terlebih dahulu.-

peranan security council atau Majlis Keselamatan dijadikan sebagai cadangan atau kebenaran bagi membenarkan peperangan dilancarkan, malah security council juga boleh memberi apa-apa cadangan lain bagi menyelesaikan pertelingkahan seperti rundingan, orang tengah dan seumpamanya.

0 pendapat:

Post a Comment

syukran kasiran