Friday, September 4, 2009

kecualian khilaf 2

sebelum membincangkan kecualian khilaf from Islamic Law's side, ana rasa item atau input ni amat penting untuk melengkapkan lagi kefahaman kita berkenaan tajuk ni,

antara yang ana nak tekankan dalam ruangan ni mengenai elemen munasabah dalam pembuktian terhadap kesalahan tertuduh yang menggunakan kecualian ni sebagai laluan untuk dibebaskan....dalam menjawab persoalan ni..ana akan bawakan dua contoh yang dapat menggambarkan secara jelas mengenai elemen muhasabah ni, bagi kes yang pertama ialah kes tolson (1889)- fakta kes, defendan telah ditinggalkan oleh suaminya selama 6 tahun tanpa sebarang khabar berita sepanjang tenpoh peninggalan tersebut..defendan yang menganggap dirinya sudah janda telah mengambil keputusan untuk berkahwin lain dan selepas 10 bulan majlis perkahwinan dijalankan, suami defendan  yang dianggap telah mati kembali semula bersama tuduhan bigami terhadap isterinya..mahkamah telah menerima hujah defendan atas kemunasabahan kematian suaminya..hal ini kerana tiada khabar berita yang didengari oleh defendan sepanjang tempoh 6 tahun sebelum perkahwinan barunya..diperkuatkan lagi dengan pemberitaan daripada abang defendan bahawa suaminya telah hilang di laut ketika mana pelayaran ke amerika syarikat...mahkamah memutuskan bahawa terdapat kemunasabahn dalam pembuktian yang dibuat kerana situasi ini membuktikan bahawa defendan telah membuat pertanyaan dan penyelidikan yang wajar sebelum mengambil keputusan berkahwin lagi.
tapi bagi perbicaraan kes seterusnya, elemen kemunasabahan semakin diketepikan..ana pun cuba nak paham elemen ni, so lets straight to the case, kes morgan v DPP (1979),  plaintif telah menjemput 3 orang sahabatnya untuk melakukan persetubuhan dengan isterinya atas kerelaan isterinya, namun isterinya telah menafikan kerelaan tersebut dan mendakwa bahawa dirinya telah dirogol, hakim telah mengarahkan juri untuk mengatakan si suami secara munasabah mempercayai bahawa isterinya rela barulah pihak pendakwa tidak akan dapat membuktikan wujudnya men reas, keempat- empat lelaki yang tertuduh diputuskan tidak bersalah sekiranya mereka mempercayai secara jujur bahawa si isteri rela walaupun tiada sebarang alasan yang munasabah terhadap kepercayaan tersebut...oleh itu mereka tidak boleh dikatakan melakukan kesalahan rogol..
daripada kes diatas, mahkamah menolak kemunasabahan dalam pembuktian bagi kecualian khilaf sebagaimana kes awal tadi, sebaliknya mahkamah hanya meletakkan "honest belief" without cares whether the fact or kepercayaan  is impossible or not but the main thing is- honest belief-      

0 pendapat:

Post a Comment

syukran kasiran