Monday, August 24, 2009

kecualian am

24 august 09, monday, 12.33am-  wuah tajuk ni, best gak tuk diperbincangkan bagi memuatkan ruangan kosong blog ana ni, apa agaknya kecualian am?

kecualian am atau dalihan ni merupakan satu pembelaan kepada si tertuduh yang telah dituduh melakukan jenayah..ia bertujuan untuk menafikan yang tertuduh mempunyai men reas ataupun niat untuk melakukan jenayah tersebut..so bagi melepaskan diri si tertuduh bolehla guna kecualian- kecualian am yang terdapat dalam kanun keseksaan 574 ni..
dalam bab yang ke- 4 kanun keseksaan malaysia, bermula seksyen 76 sampai la seksyen 106..dah disusun macam- macam jenis kecualian yang boleh jadi sebagai alasan pembelaan si tertuduh dari sabit kes jenayah sekaligus elak hukuman jenayah tu la..
klu ikut K.D GAUR..sapa ntah, tapi kita amik teori beliau la..mungkin dapat tambah kefahaman lagi..
dalam buku dye tajuk "A TEXTBOOK ON THE INDIAN PENAL CODE"
katanya..kecualian am ni terbahagi kepada dua, yang pertama: kecualian yang dimaafkan- men reas yang merupakan unsur pensabitan yang terpenting atau kita buh ja niat tuk melakukan jenayah yang diperlukan, niat tu diperlukan tapi tak dak atau tak wujud so ni la namanya kecualian yang dimaafkan..nak contoh ka, ok ana sediakan..kita amik seksyen 80 tentang kesalahan yang dilakukan atas alasan tak sengaja..so ada ka niat?
mestilah tak dak, dah nama pun kesalahan tak sengaja, contoh kedua plak seksyen 76 hingga 79 pasal khilaf atau silap paham samada silap paham nyataan atau silap paham undang- undang.

dah cukup pasal bahagian pertama, masuk ke bahagian kedua plak..
iaitu kecualian yang diluluskan atau dibenarkan- kesalahan yang sebenarnya dibenarkan oleh justifikasi undang- undang atau dibolehkan atas alasan wujudnya kewajaran undang- undang melakukannya..contoh yerk..dalam seksyen 77 kanun keseksaan tentang perbuatan yang menurut hukuman atau perintah mahkamah, yelah dah mahkamah suh hakim wat la..tapi salah bajet plak, salah orang la nak sabit kesalahan so hakim tu pun leh guna kecualian am melalui seksyen ni..





ops ada lagi satu yang penting..pasal seksyen 40 kanun keseksaan ni..apa lagi yang penting dalam kes jenayah ni..kesalahan tu la..definisi kesalahan dalam kanun keseksaan disumbat dalam seksyen ni la...
suma perkataan "kesalahan" maknanya sesuatu perkara yang ditetapkan boleh disiksa di bawah kanun ni..
maknanya mana yang korang baca kanun ni pastu jumpa perkataan kesalahan..ha..boleh dapat hukuman la tu bagi sapa yang wat kan..bukan bagi sapa yang jumpa..
tapi kan ada tambahan g..ngada2x tol la kan..hehehe
sat la nak tambah kit ja..
bagi seksyen 141, 176, 177, 201, 212, 216 dan 441..napa yerk ngan seksyen ni..adik beradik yang terpisah ka?
lebih kurang la..diorang ni bukan adik beradik tapi klu kesalahan yang terdapat dalam seksyen tadi..hukumannya atau tafsirannya bleh ikut kanun keseksaan dan undang- undang yang berkaitan, serta berkuatkuasa juga. tapi hukuman yang dijatuhkan oleh undang- undang lain tu mestilah hukuman penjara 6 bulan ke atas iaitu hukuman 6 bulan 1/2 ka..7 bulan penjara ka..boleh la sabit dan ikut hukuman undang- undang yang berkuatkuasa tu..
klu korang jumpa perkataan kesalahan kat seksyen len selain dari yang atas tadi..e2 maksudnya..perkara yang bleh disiksa ikut kanun keseksaan atau undang- undang lain yang berkuatkuasa pada masa itu..tak dak dah syarat 6 bulan ke atas penjara tadi..
jelas kan bezanya....ok e2 ja nak cter

3 pendapat:

skyjamil said...

testing background posting

skyjamil said...

wuah berjaya jugak aku wat background comment ni..

skyjamil said...

meh nak buh panjang2x ckit komen...
penat aku usahakan wat background komen ni,
caya la ni lah hasilnya
walaupun nmpak besa ja
tapi payah gak oi nak cari kode
yelah orang tak gheti

Post a Comment

syukran kasiran