SURAT UNTUK AMIE, 26 TAHUN
Pertama-tamanya saya
menyokong hasrat Amie untuk menamatkan zaman bujang dan memilih untuk bernikah.
Namun, sebelum Amie membuat keputusan muktamad berkenaan calon yang dirasakan
sesuai untuk menjadi suami, saya cuba untuk berkongsi beberapa perkara supaya
pilihan yang Amie buat kelak adalah bersandarkan syariat yang dianjurkan dalam
memilih pasangan. Sebagai umat Islam, tiada yang lebih agung untuk diyakini
melainkan ajaran dan petua yang digariskan supaya matlamat kebahagiaan yang
Amie harapkan tercapai.
Perkahwinan merupakan fitrah yang diraikan oleh Islam
dalam mengatur hubungan antara lelaki dan perempuan. Di samping itu, ia juga
penting sebagai pemeliharaan keturunan daripada
mempunyai identiti ibubapa yang jelas. Buat pengetahuan Amie, terdapat
sebuah hadis yang menganjurkan kita sama ada lelaki mahupun perempuan yang
ingin berkahwin supaya mengutamakan lelaki dan perempuan yang masih bujang. Sebagaimana sabda Nabi s.a.w dalam hadis diriwayatkan
Ibnu Majah dan al-Baihaqi,
maksudnya: “Kahwinlah anak dara sesungguhnya mereka ini selalu berkata
dengan baik, lemah lembut, kemungkinan kesuburan mereka amat besar (mendapat
anak), kurang tipu helah mereka (jujur) dan mudah reda dengan yang sedikit.”
Besar hikmah yang diselitkan
disebalik pemilihan lelaki dan perempuan yang belum pernah berkahwin
sebagaimana yang dipersetujui oleh para ulamak bahawa perkahwinan dengan lelaki
dan perempuan bujang akan membantu kemesraan dalam hubungan rumahtangga kelak
serta kelebihan lain yang telah dinyatakan dalam maksud hadis tersebut. Amie
masih muda untuk membuat pilihan lelaki bujang berbanding memilih Encik Ahmad
yang telah beristeri serta mempunyai anak.
Walaupun
demikian, bukan niat saya untuk menghalang niat Amie atau sengaja mencurigai
pilihan Amie, sebaliknya saya lebih berbesar hati jika Amie mengambil
pengajaran dan menjadikan hadis ini sebagai panduan pemilihan daripada jaminan
agama. Dalam riwayat Bukhari daripada Rasullullah s.a.w pernah bersabda yang
bermaksud:
“Perempuan dikahwini atas empat perkara; kerana
hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Pilihlah perempuan yang ber
agama, nescaya kamu akan diberkati Allah.”
Selain itu, Nabi s.a.w juga ada bersabda yang bermaksud “Apabila kamu didatangi sesiapa yang kamu boleh
menerima agamanya dan akhlaknya, kamu mesti membenarkannya mengahwini anak
perempuan kamu. Jika kamu tidak berbuat demikian, nescaya satu fitnah besar
akan berlaku di bumi serta menjadi keburukan dan kerosakan yang berleluasa.”
Kedua-dua hadis ini menekankan bahawa pemilihan pasangan
mestilah berdasarkan agama bukan atas alasan yang lain. Muhammad Ibnu Ibrahim
al-Hamdi dalam bukunya telah menyenaraikan 47 kesalahan serius berhubung
perkahwinan antaranya tidak memilih agama calon sebagai nilaian awal sebaliknya
mengutamakan rupa, harta malah kerana cinta yang buta. Seperti orang lain, saya
yakin Amie juga mengharapkan rumahtangga yang bahagia didunia dan juga
diakhirat. Oleh itu, saya berharap agar Amie sedia untuk melakukan risikan
terhadap khabar berita daripada teman-teman pejabat berhubung dengan dakwaan
bahawa Encik Ahmad sering mendera isteri dan melayan buruk terhadap ruamhtangga
yang sedia ada.
Kepentingan
lain dalam perkahwinan adalah merujuk kepada kepimpinan suami untuk mendidik
dan mengawal rumahtangganya. Seorang suami yang baik akan bertindak sebagai
pelindung kepada isteri dan anak-anak sebagaimana Allah s.w.t telah berfirman
dalam surah an-Nisa ayat 19:
Maksudnya: gaulilah isteri-isterimu dengan sebaik-baiknya
Imam Ghazali menjelaskan bahawa pergaulan dengan isteri
yang diistilahkan baik adalah bersabar dengan sikapnya dengan mengawal
kemarahan atau emosi terhadapnya. Dalam Kes Hasnah Binti Omar Lwn Zaaba (JH
1995 JLD.X BHG.I) telah meluaskan skop pendefinisian menganiayai isteri atau
darar kepada isteri yang meliputi emosi melalui kata cacian, membelakangi
isteri ketika tidur, mengutamakan pemberian kepada wanita lain melebihi isteri
selain pukulan fizikal yang mencederakannya. Oleh yang demikian, tanggungjawab
menjadi pelindung oleh suami adalah sangat teliti dalam Islam. Hal ini secara
tak langsung menyokong Amie untuk memilih Encik Ahmad dengan melihat kepada
agamanya.
Dalam surah ar-Ruum ayat 21
وَمِنۡ
ءَايَـٰتِهِۦۤ أَنۡ خَلَقَ لَكُم مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ أَزۡوَٲجً۬ا لِّتَسۡكُنُوٓاْ
إِلَيۡهَا وَجَعَلَ بَيۡنَڪُم مَّوَدَّةً۬ وَرَحۡمَةًۚ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ
لَأَيَـٰتٍ۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَتَفَكَّرُونَ
Maksudnya: Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan
kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum
lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan
hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan
kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi
keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang
berfikir.
Dalam ayat ini menyenaraikan dengan ringkas tentang hasil
daripada perkahwinan yang Berjaya apabila ia membuahkan sakinah (ketenangan),
mawaddah (kebahagiaan) dan rahmah (kasih sayang). Oleh yang demikian, Amie
tidak perlu terlalu bimbang dengan jodoh yang telah ditentukan oleh Allah
kerana ia adalah pilihan yang sepadan dan serasi dengan jiwa Amie. Jika tidak
beroleh ketenangan darinya maka ada sesuatu yang salah pada jodoh kalian.
Sejujurnya
saya amat bersetuju dengan konsep jodoh adalah ketentuan Allah namun soal
takdir bukanlah sesuatu yang boleh dibaca. Oleh yang demikian, ia perlu
disempurnakan dengan pemilihan yang betul serta istikharah. Sudahkan Amie solat
istikharah sebelum memutuskan Encik Ahmad adalah pilihan yang tepat atau jodoh
yang ditunjukkan oleh Allah. Saya telah pun menjelaskan berkenaan panduan untuk
menilai pemilihan calon suami. Oleh itu, Amie harus sediakan niat yang telus
untuk mengikuti sunnah dalam berkahwin.
Lebih baik
perigi tanpa timba daripada perigi yang mempunyai banyak timba kemudian
ditinggalkan malah air pula yang makin kurang. Saya cuba menjelaskan bahawa
perempuan perlu menjaga maruahnya daripada menjadi fitnah kepada lelaki. Jika
mereka sentiasa meletakkan harga diri yang murah dengan membiarkan lelaki mudah
mendekatinya maka solehahnya makin kurang. Sebagaimana saidatina Aisyah r.a
menjelaskan dalam satu riwayatnya menyatakan bahawa wanita solehah itu tidak
memandang dan tidak dipandang. Konsep perigi mencari timba boleh diterima dalam
Islam malah dalam sejarah juga ada memerihalkan lelaki yang dipinang oleh
perempuan iaitu dalam sirah pernikahan Rasullullah dan Siti Khadijah r.a.
Pertamanya,Siti
Khadijah r.a tidak memilih Rasullullah kerana rupa mahupun harta sebalik kerana
kejujurannya semasa menjalankan perniagaan milik Siti Khadijah r.a. Sebelum
menjadi rasul, Baginda telah digelar al-amin atau bermaksud yang amanah. Akhlak
menjadi sandaran utama pemilihan Siti Khadijah r.a. kemudian, peminangan tidak
dibuat secara langsung sebaliknya menggunakan perantaraan atau orang tengah
iaitu Maisarah (seorang lelaki) untuk bertanya kepada Rasullullah s.a.w.
Kemudian Rasullullah meminta bapa saudaranya Abu Talib untuk membuat persiapan
ke rumah Khadijah bagi menyempurnakan peminangan. Begitulah kronologi yang
sopan dan beradab dalam konsep yang boleh diterjemahkan dalam istilah melayu
sebagai perigi mencari timba. Timba dan perigi yang mulia dari segi agama dan
akhlak.
Lagi pula,
dalam Islam menggalakan keadaan tersebut sebagaimana dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Anas berkata: “Ada seorang wanita yang datang menawarkan diri
kepada Rasulullah dan berkata: “Ya Rasulullah! Apakah kau memerlukan aku?”
Puteri Anas yang hadir ketika mendengar perkataan wanita itu mencelanya dengan
mengatakan dia tidak punya harga diri dan rasa malu. “Sungguh memalukan dan
betapa buruknya…!” Anas berkata kepada puterinya itu: “Dia lebih baik
daripadamu! Wanita itu senang kepada Nabi dan menawarkan dirinya!” (Riwayat Bukhari)
Ringkasnya, saya tidak menolak bahawa jodoh adalah
ketentuan Allah Cuma saya berharap agar Amie tidak salah faham pada konsep
tersebut atau menyempitkan kefahaman dengannya.
Sebelum
saya mengakhiri tulisan ini, saya ingin sekali menyelitkan tentang risiko yang
bakal berlaku jika pemilihan calon suami
tidak dilakukan dengan baik. Selain daripada menggangu-gugat kebahagiaan dan
kehancuran rumahtangga, ia juga menyebabkan tekanan dan trauma pada anak-anak.
Didikan pada anak-anak akan terjejas malah keperluan jasmani dan rohani mereka
juga mudah tergadai jika ibubapa tidak mampu bertindak sebagai pemaju
rumahtangga yang baik dan aman. Semakin parah apabila suami turut mengabaikan
nafkah dan keperluan isteri sama ada zahir mahupun batin.
Tambahan
pula,situasi poligami jika Amie memilih untuk tetap menjadi isteri kedua Encik
Ahmad. Dr.
Yusuf al-Qaradhawi dalam membincangkan wanita dan fikih menjelaskan bahawa cara
pernikahan yang baik itu ialah apabila tidak ada penghalang yang menghambat
pernikahannya daripada salah satu pihak, atau keluarganya, atau tradisi
masyarakatnya, atau undang-undang negaranya dan lain-lain. Poligami biasanya
mudah menimbulkan ketidak-puasan hati isteri sedia ada. Ia disokong oleh kajian
tesis yang dilakukan oleh Ustazah Fatimah Syarha berkenaan poligami dengan
berpendapat bahawa Seandainya isteri tidak merelakan, ia akan mengakibatkan
pertengkaran dan pergaduhan besar. Biasanya sukar dimaafkan dan dilupakan
selama-lamanya kerana isteri sudah hilang kepercayaan kepada suami. Sekaligus meruntuhkan
tujuan perkahwinan
Oleh yang demikian, dapatlah disimpulkan bahawaAmie perlu
menilai semula keputusan untuk tetap memilih Encik Ahmad sebagai suami.
0 pendapat:
Post a Comment
syukran kasiran